en presisering av uttrykk:
markedsføring: samlebegrep for alt som involverer å gjøre bedriften/personen synlig, øke salg, etc etc etc etc etc etc etc. Altså et paraplybegrep. Innenfor markedsføring har man så flere undergrener, der reklame, PR, direkte- og indirekte salg, etc etc inngår. Innenfor disse har man så flere undergrener. Skjønner? Markedsføring er ALT og alt er markedsføring.
Reklame: Betalt kommunikasjon. Begrepet brukes (som oftest) om betalt kommunikasjon rettet mot store utsnitt av et eller flere segmenter. Reklame skiller seg fra personlig salg ved at reklame vanligvis rettes mot hundre tusener (som på TV) mens personlig salg rettes mot én. Eksempler på reklame: spoter på TV, bannerannonser på nettaviser, bannere på skilt ved veien, etc.
---
Mange tror feilaktig at alt er reklame. Det er det ikke. Når jeg går ut på et forum og sier at Apple lager bra datamaskiner, så er ikke det reklame. Det er PR. Men hvis jeg hadde kjøpt en spot på TV2 der jeg sa at Apple lager bra datamaskiner, så hadde det vært reklame.
--
Vær videre klar over at begrepene ikke er absolutte og at en del av dem går inn i hverandre, men rent generelt er det sånn at reklame er betalt kommunikasjon rettet mot enormt mange - som vi kjenner fra TV. "Reklamen" på blogger er i en gråsone da den sjelden retter seg mot særlig mange og for det andre sjelden blir betalt, så en stor del av "reklamen" på blogger må regnes som PR.
mvh
en som har studert akkurat dette. På høyskole. Har diplom.