Hvordan jeg sjekket om gruven eksisterte, og HVORFOR:
"Egen gullgruve" var temmelig sentralt i markedsføringen, og det var også publisert en kopi av dokumentet som skulle "bevise" at gullgruven var ekte. Dokumentet er rett og slett et slags kart fra tyrkiske myndigheter - "direktoratet for vannkraft og mineralforekomster" - altså at det gir et helt ekte inntrykk (ihvertfall for folk som ikke forstår tyrkisk).
Forsøk på å sjekke kartposisjoner førte meg først langt ut i ødemarka i Romania, så jeg tror jeg feiltolket "landmåler-metoder" litt. Jeg traff bedre da jeg googlet BY, FYLKE, STED som jeg fant i dokumentet (Artvin, Borcka,
Caglayan) - nord i Tyrkia i et fjellområde nær grensen til Georgia.
"Et hull inn i fjellet"?
Som folk flest godtar jeg forestillingen om at en gruve bare er et hull inn i fjellet, inntil jeg sjekket med en ekte gruve i Sør-Afrika. Da ble jeg klar over at de trenger betydelig mer enn bare det hullet inn i fjellet. Gruven i Afrika var riktignok et dagbrudd, altså et digert hull nedover i bakken. En gruve trenger knuseverk, dumpere, gullutvinningsanlegg, brakker for kontor, brakker for arbeiderne, lagerskur, veier av en viss standard frem til gruveområdet, osv. - og de produserer også slagghauger (vanlig gullinnhold i malm er noen få gram pr. tonn stein).
En vanlig tabbe amatør-svindlere gjør er at de overser en haug av detaljer, eller at de overdriver viljen til å dokumentere ting (det kan bli FOR mange "bekreftelser" også).
"Oops, det hadde vi ikke tenkt på"
Jeg kommenterte mangelen på ekte gruvevirksomhet i en tråd på Hegnar Online, og deretter glemte jeg hele saken i mange måneder. Neste gang jeg sjekket nettsidene til KB Gold (et halvt år etter) hadde det dukket opp nydelige bilder fra en ekte gruve:
* mini knuseverk (egnet for undersøkelser, men ikke for produksjon i stor skala)
* 3 dumpere (1 med KB-logo synlig), med arbeidere med hjelm linet opp foran. Temmelig uklart bilde uten noen særlige detaljer.
* Gullutvinningsanlegg, kontor og andre slike ting.
Det eneste jeg savnet var at terrenget var veldig
flatt til å være et fjellområde i Tyrkia. Jeg har tross alt sett bilder fra området på nettet.
Jeg har også brukt funksjonen "Show terrain" i Google Earth, og vurdert området på skrå fra ulike vinkler. Det er et relativt røft område.
Jeg knakk omtrent sammen av latter da jeg så de nye bildene. Jeg tror de har brukt kommentaren min som en slags "bestillingsliste". Nesten alt var nydelig dokumentert med bilder. Jeg må ha pådyttet dem masse ekstraarbeid med å fremskaffe bilder fra gullgruver, photoshoppe inn logoer, osv.
Det er veldig lang avstand
* fra å ha en tillatelse til å lette etter mineraler (18 måneder gammel lisens)
* til å ha en drivverdig gullgruve som produserer gull i kommersiell skala
Kartkoordinater til Caglayan:
41,46 N (desimalgrader)
42,04 E (desimalgrader)
Gruveområdet ligger litt nord/nordøst for fjell-landsbyen Caglayan.
Google Maps viser samme område med bilder fra en annen årstid enn Google Earth, og med bedre bilder.