Team One - Bjørn Bye - Er dette en pyramide?

hansson

Langveisfarende
Dere som er pyramideeksperter her inne: En bekjent lurer på om dette opplegget er fornuftig eller om det er en pyramide. Har googlet og det ser ut som det er et affiliateopplegg men finner ingen info om at det beveger seg i høyden/dybden og dermed blir en pyramide. Hva mener dere?

Bjørn Bye - Your KB Affiliate Partner - Team One

I samme slengen kan dere kanskje foreslå en bedre måte å kjøpe gull på? Eller ifølge en annen tråd er det vel egentlig mest futt i sølv om dagen.

kongen

kongemedlem
Vanskelig å si da man må registrere seg for å se hovedpresentasjonen og det gidder jeg ikke.

Hvis du skal kjøpe gull eller sølv, så bør du kjøpe slik at du får det fysisk i hånden og kan lagre det i bankboks etc. Å kjøpe "eiendeler" i gull, såkalt papirgull, og bare motta bevis på at du eier det blir det samme som å kjøpe en hvilkensomhelst aksje. Går bedriften som eier gullet konkurs så mister du også "gullet" du trodde du hadde.

Mortenxx

Medlem
KB Gold / KB Edelmetall / KB Precious Metals er høyst sannsynlig svindel.

Konseptet ble markedsført på Hegnar Online for omtrent 1 år siden.
1. Gullgruven i Tyrkia eksisterer ikke, dokumentet er bare en lisens for å lete etter mineralforkomster.
2. Hvelvet i Sveits eksisterer ikke, ihvertfall ikke noe som tilhører KB.

Punkt 1 er mine egne undersøkelser for ett år siden, temmelig grundige.
Punkt 2 er lest på nettet for 3-4 måneder siden, undersøkelse foretatt av tyske journalister eller noe slik noe.

Dette er egentlig bare kamuflasje for å drive en nettverkspyramide. Det ble stort sett markedsført på MoneyMaker-forum for 1 år siden, altså forum hvor det hagler med slike prosjekter.

NB. Du bør ikke betrakte folk som "eksperter". Mesteparten av mitt arbeid er bare overfladisk undersøkelse, jeg forsøker bare å peile inn det mest sannsynlige svaret. Jeg nøyde meg med å sjekke om gullgruven eksisterte i Google Earth (plasserte kartnåler for å markere området), søke på tyrkiske ord og uttrykk fra dokumentet, diverse andre søk på nettet.

Kjøpe gull:
Du finner sikkert haug av tilbud på nettet for gullmynter. Canadiske gullmynter er populære, Sør-Afrikanske Kruger-Rand var populære tidligere. Det varierer altså hvilke som er populære, og hvilke som er gunstigst å kjøpe. NB. Jeg sjekket slike ting samtidig med KB Gold for 1 år siden, fordi jeg prøvde å få oversikt over markedet. Jeg investerer IKKE i gull selv, så jeg sjekket bare overflaten av markedet.

Jeg tror bankene har sluttet å selge gull.
Norges Bank solgte gullbarrer omtrent frem til 2002/2003, men har nå bare noen få "utstillingsbarrer" (7 stk. eller noe sånt noe)
Mynthandlere bør ha god oversikt over gullmynter, det samme bør Samlerhuset AS På Kolbotn/Trollåsen.
Gullsmeder er sikkert villige til å kjøpe og selge gull, ihvertfall hvis det er en større kjede.

Gullmynter med religiøse motiver er overpriset. De ble kommentert eller linket til i tråden om GoodleAdz. Ekte gangbare mynter er å foretrekke fremfor slike.
KB Gold var i beste fall overpriset, hvis det ikke er svindel.

Mortenxx

Medlem
Hvordan jeg sjekket om gruven eksisterte, og HVORFOR:

"Egen gullgruve" var temmelig sentralt i markedsføringen, og det var også publisert en kopi av dokumentet som skulle "bevise" at gullgruven var ekte. Dokumentet er rett og slett et slags kart fra tyrkiske myndigheter - "direktoratet for vannkraft og mineralforekomster" - altså at det gir et helt ekte inntrykk (ihvertfall for folk som ikke forstår tyrkisk).

Forsøk på å sjekke kartposisjoner førte meg først langt ut i ødemarka i Romania, så jeg tror jeg feiltolket "landmåler-metoder" litt. Jeg traff bedre da jeg googlet BY, FYLKE, STED som jeg fant i dokumentet (Artvin, Borcka, Caglayan) - nord i Tyrkia i et fjellområde nær grensen til Georgia.

"Et hull inn i fjellet"?
Som folk flest godtar jeg forestillingen om at en gruve bare er et hull inn i fjellet, inntil jeg sjekket med en ekte gruve i Sør-Afrika. Da ble jeg klar over at de trenger betydelig mer enn bare det hullet inn i fjellet. Gruven i Afrika var riktignok et dagbrudd, altså et digert hull nedover i bakken. En gruve trenger knuseverk, dumpere, gullutvinningsanlegg, brakker for kontor, brakker for arbeiderne, lagerskur, veier av en viss standard frem til gruveområdet, osv. - og de produserer også slagghauger (vanlig gullinnhold i malm er noen få gram pr. tonn stein).

En vanlig tabbe amatør-svindlere gjør er at de overser en haug av detaljer, eller at de overdriver viljen til å dokumentere ting (det kan bli FOR mange "bekreftelser" også).

"Oops, det hadde vi ikke tenkt på"
Jeg kommenterte mangelen på ekte gruvevirksomhet i en tråd på Hegnar Online, og deretter glemte jeg hele saken i mange måneder. Neste gang jeg sjekket nettsidene til KB Gold (et halvt år etter) hadde det dukket opp nydelige bilder fra en ekte gruve:
* mini knuseverk (egnet for undersøkelser, men ikke for produksjon i stor skala)
* 3 dumpere (1 med KB-logo synlig), med arbeidere med hjelm linet opp foran. Temmelig uklart bilde uten noen særlige detaljer.
* Gullutvinningsanlegg, kontor og andre slike ting.
Det eneste jeg savnet var at terrenget var veldig flatt til å være et fjellområde i Tyrkia. Jeg har tross alt sett bilder fra området på nettet. :)
Jeg har også brukt funksjonen "Show terrain" i Google Earth, og vurdert området på skrå fra ulike vinkler. Det er et relativt røft område.

Jeg knakk omtrent sammen av latter da jeg så de nye bildene. Jeg tror de har brukt kommentaren min som en slags "bestillingsliste". Nesten alt var nydelig dokumentert med bilder. Jeg må ha pådyttet dem masse ekstraarbeid med å fremskaffe bilder fra gullgruver, photoshoppe inn logoer, osv.

Det er veldig lang avstand
* fra å ha en tillatelse til å lette etter mineraler (18 måneder gammel lisens)
* til å ha en drivverdig gullgruve som produserer gull i kommersiell skala

Kartkoordinater til Caglayan:
41,46 N (desimalgrader)
42,04 E (desimalgrader)
Gruveområdet ligger litt nord/nordøst for fjell-landsbyen Caglayan.
Google Maps viser samme område med bilder fra en annen årstid enn Google Earth, og med bedre bilder.

G

Gjest112

Guest
Hei..

Jeg har vært medlem i KB-Vision og opplæringsprogrammet deres, Team One, i en måned nå. Jeg synes det hele virker ganske bra jeg.

Gullet er kanskje litt overpriset ja, men inkludert i prisen er gratis oppbevaring av gullet samt gratis levering når du har oppnådd en viss sum hvis du ønsker det.

Det som er bra er at man kan selge tilbake gullet man har kjøpt hvis man ønsker det, og her er KB Gold best på pris de betaler når de kjøper gullet tilbake kontra hva andre firmaer betaler for gull.

Opplæringssystemet dems er noe for seg selv.. Veldig bra.. Det er gratis og bli medlem, det er gratis og begynne å tjene penger. Man får egen webside man sender folk til hvor de kan fylle ut et skjema og motta gratis informasjon om KB-Vision muligheten. Det er ukentlige webinar som er gratis for alle som er medlemmer samt gjester.

Det er viktig og være skeptisk til nye ting, og gjøre grundig research før man kaster seg over nye muligheter. Men for dem som har lest litt om hvorfor gull er en god investering så er KB-Vision absolutt noe jeg kan anbefale ihvertfall etter min erfaring så langt.

Om man ikke ønsker å bli medlem koster det ihvertfall ikke noe å undersøke dette?? :)

Nå har Mortenxx ovenfor bestemt seg for at ihvertfall han ikke er interessert i dette, og det er greit, men ikke la en person ødelegge for noe som kan bety en god fremtid for deg. Tenk OM dette fungerer, men så har en person på Internet som du ikke engang kjenner overtalt deg at dette bare er tull???

Undersøk det selv og gjør dine egne meninger i stedet. Det er det beste man kan gjøre :)

Jeg har god erfaring med MLM selskaper. (multi level marketing). Jeg er med i to andre MLM selskaper i tillegg til KB-Vision. Det ene selskapet jeg jobber med tjener jeg 50% av min personlige inntekt på. Det andre selskapet er mer et langsiktig investerings MLM selskap som først vil gi avkastning etter noen år. Jeg synes at Kb-Vision har en god struktur på sitt MLM selskap. De eier sin egen gruve, rafinerer eget gull og selger sitt eget gull.

Så hvis du ønsker mer informasjon om dette konseptet, besøk Team-One siden min nedenfor og les igjennom all informasjonen og KB-Vision muligheten og gjør opp din egen mening..

Og ja, linken nedenfor er en slags "affiliate" link, man må gå igjennom en sånn type link for å kunne motta informasjon hvis man ønsker mer info enn det som står på siden. Send en PM hvis det er noe mer. Eller trykk på den andre affiliate linken som trådstarteren la ut hvis du ikke liker meg.

*************link fjernet************

edit: Ser at Mortenxx skriver ovenfor at det ikke finnes noen gruve.. Jo det gjør det og den kan du se klare og tydelige bilder av på videoen du mottar hvis du fyller ut skjemaet på siden over..

Sist redigert av en moderator:

Mortenxx

Medlem
@Tor Gunnar
Hva regner du egentlig som seriøst? Altså hvilke krav stiller du til et selskap før du velger å investere noen penger eller innsats?

Krever du f.eks. at et selskap har nødvendige godkjenninger for det de driver med, at det er registrert og betaler skatter og avgifter, at det er underlagt lovene i landet det driver - altså alle de formelle kravene som et seriøst selskap må oppfylle? Alle de kravene som skal til for at selskapet skal kunne fortsette å drive virksomheten uten å bli stoppet, og som skal sikre at lederne ikke forsvinner med pengene hvis problemer oppstår.

KB Gold mangler vel kanskje mange slike ting?
* Får du f.eks. pengene utbetalt til debetkort som ikke er tilknyttet noen konto? Dette pleier stort sett å være et veldig dårlig tegn.
* Har du sjekket at de har de nødvendige tillatelser til å kunne tilby investering i gull? Eller VET DU hvilke tillatelser de trenger?
* Er de registrert for skatter og avgifter i Norge? ER de i det hele tatt registrert i Norge?
* Har du f.eks. fått informasjon om dine egne plikter, eller om du må oppfylle noen bestemte krav til godkjenninger, regnskap og slike ting?

Dette var stort sett bare eksempler, det jeg egentlig lurer på er hva DU mener man bør sjekke om et selskap, og hva DU mener er seriøs virksomhet?

Jeg sjekket stort sett om selskapet prøvde å bløffe meg med historier om gullgruve i Tyrkia og hvelv i Sveits. Jeg bryr meg lite om de har rettet opp slike tabber nå.

Siden dette ikke er et MLM-forum gjaldt svaret mitt om jeg mente at folk burde bruke denne investeringsmetoden, og da ble svaret klart og tydelig NEI. Dette er en av de minst sikre metodene å kjøpe gull på for en "småsparer"/"hobby-investor". Her er risikoen høy for at ledere og bakmenn bare forsvinner med pengene hvis trøbbel oppstår, og det er også høy risiko for at man blir svindlet på andre måter.

Forumet er noenlunde nøytralt, men her betyr "nøytral" stort sett bare at man godtar synspunkter FOR og IMOT saker. FOLK er ikke alltid helt nøytrale, men forum bør være det. Jeg tror de aller fleste leserne egentlig ikke er særlig interessert i MLM eller "opportunities", så forumet er veldig dårlig egnet hvis man ønsker å reklamere for noe slik. Vanligvis scorer det også høyt i søkeresultater, og bidrag til tråder både for og imot saker gjør at trådene havner høyere på søkelister. Jeg pleier derfor å "fyre opp" folk enkelte ganger for å få bedre søkeresultater.

Mortenxx

Medlem
Vurderingen min av KB Gold har vært rettet mot "investorer", altså det vi normalt regner som "småsparere" eller "hobby-investorer" - folk som primært vurderer gull som INVESTERING eller SPARING, og som ikke er spesielt interessert i å tjene penger på en downline. Folk som primært er interessert i en "opportunity" kan ha andre synspunkter.

De aller fleste nettverkskonsepter av denne typen har en lei tendens til å ikke oppfylle formelle krav, f.eks. til regnskaper, avgifter, tillatelser og andre slike ting - dvs. at de har høy risiko for å bli stoppet eller kollapse "naturlig". Vanligvis påfører de deltakerne og "investorene" høye tap når problemer oppstår. I tillegg til økonomiske tap påfører de "investorene" haugevis av frustrasjoner og bryderi, på et betydelig høyere nivå enn de fleste "småsparere" er vant til å takle. Et eksempel på frustrasjon er at man må forholde seg til flere jurisdiksjoner og vanligvis også til flere motparter, hvor ansvar er "utvannet" og vanskelig å påvise. Det er omtrent håpløst å få igjen penger hvis det er noen problemer.

For folk som vurderer å investere i gull er altså dette ikke en spesielt gunstig løsning, spesielt ikke den delen hvor firmaet tilbyr seg å "ta vare på" investeringen for deg på en eller annen måte. Dette gir en skyhøy risiko for fremtidige frustrasjoner og økonomisk tap. En "småsparer" eller "hobby-investor" har egentlig ikke noen rasjonelle motiver for å ta denne type risiko. Risikoen er mer rasjonell for folk som er på jakt etter "opportunities", fordi disse vanligvis er NØDT TIL å investere noe i konseptene (direkte eller indirekte).

Martin H.

New Member
K
Mynthandlere bør ha god oversikt over gullmynter, det samme bør Samlerhuset AS På Kolbotn/Trollåsen.
Gullsmeder er sikkert villige til å kjøpe og selge gull, ihvertfall hvis det er en større kjede.

Gullmynter med religiøse motiver er overpriset. De ble kommentert eller linket til i tråden om GoodleAdz. Ekte gangbare mynter er å foretrekke fremfor slike.
KB Gold var i beste fall overpriset, hvis det ikke er svindel.

Jeg vil virkelig advare mot å kjøpe gull av samlerhuset. Vi snakker over tre ganger bullionverdi for bullionmynter. Altså gullmynter laget for gullverdien og for å selges rundt gullverdi koster tre ganger gullprisen!

Og ikke bare på det området de har grove overpriser. Det var nylig et innslag om dem på TV2 hjelper deg. En eldre herre hadde kjøpt samlerobjekter av dem for 450.000, de hadde en verdi på 80-90.000!

Samlerhuset på TV2 hjelper deg del 1.MTS - YouTube

Topp