TD inntekt og skatt

cyboy

New Member
Har lest litt rundt her og der, men fant ikke noe ordentlig svar, får håpe jeg får noe her!

Etter det jeg har hørt så er TD inntektene skattefrie, men er det noen beløpsgrensen før de er skattepliktige?

På forsiden når man logger inn på TD, så står det at fra nå av skal alle som tjener penger fra TD(og andre form for annonsør inntekt) få selvangivelse for næringsdrivende. Kan noen forklare det nærmere, hva ville være forskjellen fra selvangivelse for lønnsmottakere og selvangivelse for næringsdrivende?

Etter det jeg har lest så må registrer seg som et firma og betale mva hvis man får et større inntekt enn 50 000kr i løpet av ett år.

Sikkert mange feil uttrykk der oppe, er veldig grønn i området. Håper på detaljerte svar, takk!

Tonny Kluften

Administrator
- TD inntekter er ikke skattefrie. Hvor har du hørt det? I Norge skatter vi av inntekter.
- Det er ingen forskjell på selvangivelse for lønnsmottakere og selvangivelse for næringsdrivende. Forskjellen ligger i at hvis du har næringsinntekter så må du levere ved næringsoppgave + skjema for personinntekt.
- Riktig det du hart hørt om MVA.

cyboy

New Member
- TD inntekter er ikke skattefrie. Hvor har du hørt det? I Norge skatter vi av inntekter.
- Det er ingen forskjell på selvangivelse for lønnsmottakere og selvangivelse for næringsdrivende. Forskjellen ligger i at hvis du har næringsinntekter så må du levere ved næringsoppgave + skjema for personinntekt.
- Riktig det du hart hørt om MVA.

- Skatteprosenten på Td inntekter, er det samme som personlig inntekter?

- Etter at man har tjent over 50 000kr i løpet at ett år, så må man altså gå og registrere seg som et firma på Brønnøysund. Hva er fordelene med det, er det slik at man slipper å betale mva på alt man kjøper inn til firmaet? Må man betale mer i skatt siden man er et firma da?

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg vil anbefale deg å sjekke hva du kan ha på inntekter av hobbyvirksomhet hvis du ikke forventer de store inntektene! Tidligere var denne på 30.000 NOK.

Vil også anbefale alle som forventer en inntekt som blir mva-pliktig i løpet av året å forhåndsregistrere seg for mva slik at du kan fakturere fra første krone!

Tonny Kluften

Administrator
- Skatteprosenten på Td inntekter, er det samme som personlig inntekter?

- Etter at man har tjent over 50 000kr i løpet at ett år, så må man altså gå og registrere seg som et firma på Brønnøysund. Hva er fordelene med det, er det slik at man slipper å betale mva på alt man kjøper inn til firmaet? Må man betale mer i skatt siden man er et firma da?

Samme skatteprosent ja.

cyboy

New Member
Bare lurer; hvor har du hørt at inntekter fra TD er skattefrie?

Mener at jeg lest det et eller annet sted på Help Center på TD. Men er ikke sikker. Når skal inntektene beskattes? Ved slutten av året?

- Blir det høyere skatt på inntektene når man er registrert som en bedrift. Eller er det andre avgifter som gjør at netto inntektene blir mindre?

- Er det slik at dersom man er et firma så kan man kjøpe inn ting til firmaet uten å betale moms?

cyboy

New Member
Jeg vil anbefale deg å sjekke hva du kan ha på inntekter av hobbyvirksomhet hvis du ikke forventer de store inntektene! Tidligere var denne på 30.000 NOK.

Vil også anbefale alle som forventer en inntekt som blir mva-pliktig i løpet av året å forhåndsregistrere seg for mva slik at du kan fakturere fra første krone!

Hva mente du med at slik at man kan fakturere fra første krone? Mener du at da kan man kreve 25% MVA i tillegg til den originale provisjonen?

Topp