Tar hosten vare på mine epost?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
No har det seg sånn då, at eg har komt i den uheldige situasjon då, at jeg bestemte meg for og reinstallere den maskinen jeg bruker mest!

Joda.. Sikkerthetskopier av det meste jeg ikke allerede hadde kopi av var kommet trygt på plass, men først etter installasjon kom jeg da inn i min uheldige situasjon. Jeg hadde jo da faktisk glemt og oppbevare ca 1000 eposter jeg hadde liggende.

Alle eposter var jo da faktisk på mine domener. Jeg er av den sorten som ikke sitter på 1000000 nettsteder, og bruker derfor enda norsk host. Er det normalt at hosten faktisk har backup av mine eposter,? eventuelt er det regler på hvor lenge host faktisk har lov til og ta vare på disse?

Hadde liksom vært greit og få det meste tilbake... :)

- Takker for alle svar :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jepp.. Men da får jeg ta en kjapp telefon i morra. Hosten går ut med at dem tar backup en gang i døgnet, men er usikker på om dette også gjelder epost.

- Takk for UTROLIG kjappe svar! :)

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Om du ikke aktivt opprettet en POP konto hvor du har valgt å la det bli igjen en kopi av epost på serveren vil jeg ikke tro at hosten har en backup. Nettopp fordi det ikke er noe epost å ta backup av, du har jo lastet de ned til din lokale maskin.
Om du har en kopi på serveren vil det være naturlig at du når denne igjennom en webmail.

En ufattelig enkel måte å ha sikkerhetskopi av all mailen sin på er å opprette en gratis Gmail-konto og legge på forward av all mail til den, eventuelt sette opp at Gmailen skal IMAP'e eller POP'e mailen din og la det ligge en kopi igjen på serveren.

Dette er et prinsipp jeg benyttet i lang til før jeg gikk over til Google Apps.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg aner faktisk ikke hva jeg har gjort.. Har ikke tatt kontakt i dag heller.. Humøret mitt har ikke akkurat vært i mye interrnett humør på dagtid idag..

Anyway, takker for svar! - Ryktepoeng kommer! :)

Topp