Tapt inntekt pga. lang service

peterandrej

pensjonert moderator
Det er meget relevant all den tid selger fungerer som mellommann og det er Apple som dekker kostnadene. om en leverandør oppfører seg som satan selv så er det selgeren som får all kjefta, men selger kan ikke ta på seg alle kostnadene - da går de konkurs. Så jo, det er meget relevant.

Jo, selger SKAL ta på seg alle kostnadene. Det er selger som er ansvarlig for det de selger, ikke produsenten. At selger så i ettertid kan fremme et krav mot produsenten er jo greit - men DET er helt irrelevant for kjøper.

Hvis du kjøper en Toyota i Norge så klager du jo til Toyota-forhandleren du kjøpte bilen hos i Norge. Du ringer jo ikke til Toyota i Japan?!

At praksis er en annen på datamaskiner og mobiltelefoner er kjent, men det gjør det IKKE mer riktig. Denne praksisen selgere av duppeditter har klart å etablere er en uting.
 

Santo

Active Member
Hvis du kjøper en Toyota i Norge så klager du jo til Toyota-forhandleren du kjøpte bilen hos i Norge. Du ringer jo ikke til Toyota i Japan?!

Når det gjelder biler er det tre viktige instanser, forhandleren, importøren og fabrikanten.

Man henvender seg fortrinnsvis til en forhandler, men om man må krangle litt så blir man nok i en del tilfeller også nødt til å ta direkte kontakt med importør.

Når det gjelder garanti/reklamasjon-spørsmål så er man som regel ikke avhengig av å ta opp dette der hvor man kjøpte bilen, da det er importøren som dekker dette.

Men dette er innenfor bilverdenen.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Når det gjelder biler er det tre viktige instanser, forhandleren, importøren og fabrikanten.

Av disse tre er det kun forhandleren (selger) som er en relevant instans for kjøper. Importør og fabrikant er for kjøper helt uvedkommede, men for SELGER kan jo importør og fabrikant være viktige parter selvsagt.

Når det gjelder garanti/reklamasjon-spørsmål så er man som regel ikke avhengig av å ta opp dette der hvor man kjøpte bilen, da det er importøren som dekker dette.

For noe vås. Det er selger som gir eventuelle garantier og er ansvarlig for å følge opp i forhold til forbrukerkjøpsloven (reklamasjon).

Vet du i det hele tatt hva en garanti er??
 

Santo

Active Member
For noe vås. Det er selger som gir eventuelle garantier og er ansvarlig for å følge opp i forhold til forbrukerkjøpsloven (reklamasjon).

Vet du i det hele tatt hva en garanti er??

Vet du det selv?

Det er ikke nødvendigvis selger som gir eventuelle garantier.

Fra Forbrukerrådet sine sider:
Garanti - Forbrukerportalen

Hva er en garanti?

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.

Selgeren kan altså ikke innskrenke de rettighetene du har etter loven, men står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg.

Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Har selgeren gitt deg en garanti er dette rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.
 

Tonny Kluften

Administrator
Når man kjøper noe som privatperson i Norge så er det selger som har ansvaret for å ordne opp hvis noe skjærer seg. Dette går det ikke an å diskutere. Hva selger må gjøre for at ting skal bli fikset er ikke din business, du skal forholde deg kun til selger og selger må oppfylle alle krav du har i forhold til kjøpsloven.

Sent from my u8800 using Tapatalk
 

hansson

Langveisfarende
I tillegg til det Tonny sier her er det en kjensgjerning av for svært mange produkter leverer produsenten, hvis det er et større, internasjonalt firma, en garantilapp som sier at du kan få hjelp uansett hvor du er, uavhengig av hvor du kjøpte greia. Da tenker jeg f.eks. på Nikon der jeg kan gå til Nikon i Peru og få reparert kameraet mitt hvis jeg har de nødvendige papirene, som jo er internasjonale. Antar at Apple opererer med en tilsvarende garanti. Så i praksis kan man velge hvem man vil snakke med hvis det gjelder en garantireparasjon.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Santo - garantidelen spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen, hvis noe går i stykker innenfor tiden som står i forbrukerkjøpsloven, så er det kun selger kjøperen trenger å kontakte. At produsenten gjerne oppfordrer til at man skal kontakte dem direkte, eller at man ofte KAN kontakte andre selgere av samme produkt, importør e.l., er bra, men selgeren kan ikke bare "melde seg ut" og kreve at kjøper tar det med produsent/importør.
 

Havers

Medlem
Problemet er løst. Kastet sammen masse lover, og krevet kjøpet hevet mandag klokken 16 om ingenting blir gjort. Fikk svar idag om at jeg får pcen med bud imorgen.
 
Topp