Når det gjelder din sak finnes det lover som gjelder både online og offline, i norge og internasjonalt som går på dette med personforfølgelse, eller "stalking" på godt, gammeldags engelsk.
Ellers tror jeg man skal være veldig forsiktig med å kneble ytringsfriheten. "Troll" vil det alltid finnes, men om man skal lage lover for å forhindre dette vil man jo nok en gang se at lovene blir lagd for/mot de få som utgjør en ekstremistgruppe, mens alle andre vil få lide for det de gjør.
Ytringsfrihet er en illusjon
Jeg har allerede prøvd å kjøre saken gjennom norsk politi, skotsk polit og hans internettleverandør. Ingen var villig til å lytte før jeg anskaffet en skotsk advokat med referansene i orden.
De enkelte forum blir regulert utifra hvordan eierne selv mener det er best å regulere dem. Det jeg mener er at om noen overtrår de reglene som er satt av de enkelte, så skal det være en måte å effektivt blokkere dem på.
Til dags dato eksisterer ikke en slik måte.
Blokkerer du ip adressen dems, så får de en ny innenfor 6-24 timer uansett. Blokkerer du ip-range, blokkerer du muligens andre brukere. Samtidig kan vedkommende bare skaffe seg adgang via proxy for å fortsette trakasseringen, eventuelt "trollingen" dems.
Hvis internettet skal ha denne "ytringsfriheten" med at vi ikke setter på plass restriktive lover, så burde det i det minste være mulig å sette en "permban" på noen hvis de går over streken.
Og skal ikke lovene være der, så burde man sette av ressurser for avdelinger innenfor politiet som faktisk gidder å bry seg med de sakene hvor du har individuelle som går kraftig over streken. Som f. eks. de som trakasserer og spammer over lengre perioder osv.