Tør du å leve av affiliate-sider?

Msites Ltd

Livsnyter
JA - jeg ville tørre å leve av affiliate inntekter.
JA - jeg forstår at jeg må produsere/skape noe for at jeg skal kunne ta ut lønn.

Det mange nordmenn ikke forstår er at det spiller ingen rolle om man er ansatt eller driver eget firma - man må allikevel skape en merverdi/produsere for at det skal være lønn på kontoen hver måned.
Alle bedrifter, mer eller mindre, driver ut ifra de samme prinsipper om at man må ha mer penger inn enn det som går ut for å kunne overleve. Også om du driver egett firma.

Det er risiko i alt man gjør - også innen andre bransjer enn affiliate.

På samme måte som alle andre steder handler det om å holde seg oppdatert og kunne justere seg etter de ytre påvirkninger, som f.eks Googles algoritmer.

Når du skal hoppe av for å kunne drive selv er et spørsmål om budsjett.

En smart ting kan jo f.eks være å sette 1/12-del av inntektene av til et risikofond - slik at man har den ene måneden til å justere seg på hvis det skulle komme dramatiske endringer.
Man vil høyst sannsynlig ikke gå fra 100% til 0% inntekt over natten uansett - så jeg tror nok de fleste av oss vil kunne tåle en justering eller to.

Johan

Medlem
La oss si at du har 5 affiliate nettsider som tilsammen gir deg en meget god årslønn. Ved siden av dette har du fortsatt den "vanlige" jobben du har hatt en del år, og som også gir deg nok til salt i maten.

Affiliate-sidene får det aller, aller meste av trafikken fra Google.

Tør du å slutte den vanlige jobben for å leve av disse nettsidene?

De gir deg jo en mye bedre årslønn enn den vanlige jobben din og det er mindre arbeid med disse. Altså vinn/vinn.

Isolert sett skjønner jeg ikke helt problemstillingen. Det er det samme om du tjener en god årslønn på affiliatas, hopper av som ansatt rørlegger, advokat eller butikkansatt for å begynne for deg selv. Gründervirksomhet er risikofylt enten man driver med det ene eller det andre. Sånn sett er kanskje det å tjene penger på affiliates mindre risikofylt enn mange andre gründerprosjekter, spesielt dersom du har mange ulike inntektskilder som opererer uavhengig av hverandre. Disse tjener også penger når du sover eller har ferie. Hvilket det ikke gjor om du lever av å fakturere timer eller har en fysisk butikk e.l. Mange gründerprosjekter krever også kapital i en hvis størrelsesorden og mange gründere har pansatt både, hus, hytte, kjærring og unger. Noen lykkes, andre ikke. Gründervirksomhet er en riski business i de aller fleste tilfeller. Tjener du en god årslønn på affiliates er risikoen mindre enn i de fleste andre tilfeller. Personlig mener jeg at en hver gründer bør ha nok penger i banken til å klare deg uten inntekt i 6-12 måneder.

Nextri

Rebel
Har levd i årevis av affiliateinntekter. Men heldigvis aldri vært avhengig av google for mesteparten av trafikken. Har opplevd mange ganger at ting har ranket periodevis bra i google, før man plutselig uten forvarsel eller forklaring blir begravd i resultatene. Å gjøre seg avhengig av google er noe av det mest risikable man kan gjøre.

picxx

WF 09
"Å leve av" er jo egentlig ganske relativt da.
Hva om man kan tjene greit med penger på affiliatesider og i tillegg ha en fast jobb man også gjør greit med penger på? Da "lever man av" X2 ;)

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, du har nå den unike muligheten til å si din mening om Adsense programmet til Google, de søker faktisk tilbakemeldinger fra utgivere for å forsøke å forbedre kundetøtte o.l. : http://survey.googleratings.com/wix/p5828120.aspx?r=55336&s=HUULEINH

Det er bare å lange ut med ut om hva man mener om deres TOS og den elendige kundestøtten.

Og gjett om jeg har sendt inn!

Det artige er at helt på slutten kommer det noen tekstfelter man skal fylle ut for å si hva man syntes om tjenesten. Jeg tipper at dette blir autogenerert utifra hva man har svart tidligere i undersøkelsen, for den teksten som dukket opp passet veldig bra til hva jeg syntes om Adsense og det var ikke bare skryt for å si det sånn.

Så får vi se om de tar til vettet....

Topp