Tør du å leve av affiliate-sider?

Dag Frogner

Supermedlem
La oss si at du har 5 affiliate nettsider som tilsammen gir deg en meget god årslønn. Ved siden av dette har du fortsatt den "vanlige" jobben du har hatt en del år, og som også gir deg nok til salt i maten.

Affiliate-sidene får det aller, aller meste av trafikken fra Google.

Tør du å slutte den vanlige jobben for å leve av disse nettsidene?

De gir deg jo en mye bedre årslønn enn den vanlige jobben din og det er mindre arbeid med disse. Altså vinn/vinn.

zapotek

Medlem
La oss si at du har 5 affiliate nettsider som tilsammen gir deg en meget god årslønn. Ved siden av dette har du fortsatt den "vanlige" jobben du har hatt en del år, og som også gir deg nok til salt i maten.

Affiliate-sidene får det aller, aller meste av trafikken fra Google.

Tør du å slutte den vanlige jobben for å leve av disse nettsidene?

De gir deg jo en mye bedre årslønn enn den vanlige jobben din og det er mindre arbeid med disse. Altså vinn/vinn.

Nå er det vel nesten bare enkelte offentlige stillinger som er "trygge jobber". Snu spørsmålstillingen på hodet, tør du å være vanlig lønnsmottager i et privat firma når setningen "du har sparken" eller "firmaet er desverre konkurs hr. ansatt" kan få deg til å miste jobben på et sekund?

Å drive nettsteder er som all annen forretningsdrift for egen regning, det kan selvfølgelig gå i dass av mange årsaker. Majoriteten av alle enkelpersonforetak her til lands blir lagt ned etter noen år. Å drive eget firma er høyrisiko samme hvilken bransje du driver i. Det betyr jo ikke automatisk at du aldri kan få deg en annen jobb etterpå eller begynne med noe annet - på nøyaktig samme hvis som du må gjøre om arbeidsgiveren din går konk.

looper

Medlem
Jeg hadde nok tatt sjansen hvis jeg hadde opparbeidet meg en sum som kanskje dekker 3-6 månedslønner som reserve. Da står du på trygg grunn.

Det du skisserer her, det må jo være drømmen for mange her inne?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville ikke gjort det selv. Heller ikke med en god slump i reserve.
Å leve av affiliate-inntekter er en jobb det også; for min del er for mange variablene usikre.

Kompetanse-kravet til å lykke med jobben kan falle bort ganske fort; en del står eller faller med hvor flinke G-rankingen din er. G selv jobber for å få mer og mer av reklame-markedet, det er andre players på markedet, og de som gir deg penger for at du skaffer en kunde betaler denne pengen gjerne til andre også.
Jeg sitter gjerne på mye teknisk kunnskap og det har gjort at jeg har "lykkes" på webben. Men den biten blir mindre og mindre nødvendig.

Hvordan ser nettet ut over 5 år? 20 år?
Så at du har flere ben å stå på: bra! Hold det slik.
Selv må jeg tjene penger helt fram til 2040 en plass.

Dag Frogner

Supermedlem
Nå er det vel nesten bare enkelte offentlige stillinger som er "trygge jobber". Snu spørsmålstillingen på hodet, tør du å være vanlig lønnsmottager i et privat firma når setningen "du har sparken" eller "firmaet er desverre konkurs hr. ansatt" kan få deg til å miste jobben på et sekund?

Selvom man jobber i et privat firma, får man jo ikke sparken på sekundet slik du sier. Dersom firmaet begynner å gå dårlig, blir det i første omgang permitteringer og om så skjer, ville man jo vært dum om man ikke begynte å se etter noe annet. Så skal det også sies at de fleste firmaer (av en viss størrelse) har kapital nok til å gå litt med underskudd før det blir snakk om permitteringer. Det kan gå lang tid fra firmaet begynner å slite og til det går ut over noen ansatte.

Forskjellen på å jobbe i et privat firma og det å leve på nåde hos Google er at du med en nettside basert på affiliate-inntekter kan tjene 5000,- hver dag i ett år og så plutselig tjene 0,- pr dag fordi Google har gjort en foradring som mer eller mindre hiver deg ut av SERP.

I motsetning til å bli permittert (hvor man får 66% lønn) får du plutselig ingenting.Du har ingen du kan kontakte (hos Google) når dette skjer, du har ingen fagforening, og du vil aldri få noe som helst svar på hva som skjedde, du må bare godta det.

Inntekten din er borte og det er ingenting (som vil fungerer på en stund) du kan gjøre med det.

Merk at jeg her snakker om affiliatesider som er avhengige av Google`s organiske søk, og ikke "vanlige" nettsider hvor man tjener penger fordi folk er faste lesere eller fordi man selger varer eller tjenester. Det er en helt annen diskusjon.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Og det er en helt annen diskusjon om jeg ville sagt opp jobben hvis jeg tjente gode penger på sider jeg bruker Adwords for å skaffe kunder. Da er svaret ja fordi jeg til dels selv bestemmer hvor mange kunder jeg skal få.
Forskjellen på å jobbe i et privat firma og det å leve på nåde hos Google er at du med en nettside basert på affiliate-inntekter kan tjene 5000,- hver dag i ett år og så plutselig tjene 0,- pr dag fordi Google har gjort en foradring som mer eller mindre hiver deg ut av SERP.

Har du tjent 5000/dag i ett år og spart pengene så har du nok på kontoen til å leve av i minst 2 år mens du bygger deg opp nye kvalitetsnettsteder. Ja, da kunne jeg glatt sagt opp jobben.

Sist redigert:

adeneo

Medlem
I motsetning til å bli permittert (hvor man får 66% lønn) får du plutselig ingenting.Du har ingen du kan kontakte (hos Google) når dette skjer, du har ingen fagforening, og du vil aldri få noe som helst svar på hva som skjedde, du må bare godta det.

Merk at jeg her snakker om affiliatesider som er avhengige av Google`s organiske søk, og ikke "vanlige" nettsider hvor man tjener penger fordi folk er faste lesere eller fordi man selger varer eller tjenester. Det er en helt annen diskusjon.

Vel, du har nå den unike muligheten til å si din mening om Adsense programmet til Google, de søker faktisk tilbakemeldinger fra utgivere for å forsøke å forbedre kundetøtte o.l. : http://survey.googleratings.com/wix/p5828120.aspx?r=55336&s=HUULEINH

Det er bare å lange ut med ut om hva man mener om deres TOS og den elendige kundestøtten.

Sist redigert:

looper

Medlem
Joda som flere nevner her så er det svært risikabelt, men hvis du f.eks tjener en god sum per måned. La oss si 5000,- per dag, da har du en svært god månedslønn. Hvis du bruker mesteparten av disse kronene du har til overs på å få flere ben å stå på.

Det som blir spørsmålet her er om du tar risikoen det innebærer?

Dag Frogner

Supermedlem
Ok, 5000,- om dagen ble litt vel mye når jeg ganget med 365. :D

La oss si man tjener 750.000,- i året. Altså en god lønn, uten at man blir rik av det.

Men tallene er egentlig ikke så relevante, spørsmålet er om man tør å la hele inntekten hvilke i hendene på et firma som i løpet av noen få dager kan ta fra deg hele inntekten.

TorsteinO

Art Director & grunder
Greia er at du bør skaffe deg flere bein å stå på. Enten det er affiliateinntekter, webdesign, layout eller gudene vet hva man driver med er det viktig å ha flere kunder/inntektskilder (her regner jeg da google adsense som en "kunde"/inntektskilde)

En fin tommelfingerregel er at max 30% av inntekt bør komme fra hver kilde/kunde, da er det ikke lenger full krise (selv om det kan være plagsomt) om den ene kilden forsvinner brått. Det samme kan man vel egentlig også si om trafikk. Kommer all trafikken din fra google er det et kjempeproblem om de plutselig gjør noe som gjør at flere av sidene dine havner i bakleksa.

Som selvstendig næringsdrivende er man rett og slett mer utsatt enn man er som ansatt, og derfor bør man gjøre flere trekk for å minimere denne risikoen. Jeg har driti meg ut på det der selv før. Jeg hadde EN stor kunde, som i praksis var en heltidsjobb og litt til, så kom finanskrisen, og de måtte kutte. Brått.

zapotek

Medlem
Joda som flere nevner her så er det svært risikabelt, men hvis du f.eks tjener en god sum per måned. La oss si 5000,- per dag, da har du en svært god månedslønn. Hvis du bruker mesteparten av disse kronene du har til overs på å få flere ben å stå på.

Det som blir spørsmålet her er om du tar risikoen det innebærer?

Nå er det bare det at det er ikke så forbaska lett å få til en steady affilateinntekt på 5k pr. dag :rolleyes:

Topp