Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sykling

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jo mer jo bedre? Sykkel er en fin ting! Har en sykkel selv jeg sykler rundt på her i Perth. Men om du gjør det for treningens skyld, så vil jeg vel tro jogging er bedre? Men nå er ikke jeg noe treningsekspert..
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Som jeg sier når jeg trener vekter: alt over 45 minutt er bortkastet:p

Men sykling er jo litt annen trening, jeg sykler 2-3 km hver dag, ikke noe merkbart langt egentlig, men jeg legger hvertfall ikke på meg... skal du gjøre det for å merke noe så bør du vell ha en mil eller 2 hver dag (minst) :p
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er selvfølgelig forsket på dette - har ikke noen gode linker i øyeblikket - og du bør sykle ca 1 time, og på den tiden sykler du ca 1,5 - 2 mil.

Men, så skal det sies.....all bevegelse er viktig! Selv er jeg blitt til en som sitter mye foran skjermen, og kroppen har vokst dertil.... Og, det går fort!
 

mkander

Medlem
Men, alt under en time på sykkel er stort sett bortkastet!

Dette er feil. Det er selvfølgelig avhengig av hva du gjør i den tiden du sykler som avgjør hva du får ut av det - sett i forhold til målene du har. Hvis du kjører tempo f.eks. bør du ikke overstige 1 time iflg. olympiatoppen (90% makspuls).

Hvis du kjører lavtempo langkjøring bør du kjøre 2-3 timer for å få en god økt.

Hvis man er utrent vil all sykling ha en positiv effekt, spesielt raskt innsettende effekt med økning av HDL-kolesterolet er positivt.

Her står det litt om utholdenhetstrening skrevet av Olympiatoppen:
http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/utholdenhet/fagstoff/oltsintensitetsskala/page594.html#anc_2

Ellers vil jeg anbefale Terrengsykling.no, veldig mye bra info der. Og mange fine løypeforslag.
 
Sist redigert av en moderator:

Tonny Kluften

Administrator
Det er selvfølgelig forsket på dette - har ikke noen gode linker i øyeblikket - og du bør sykle ca 1 time, og på den tiden sykler du ca 1,5 - 2 mil.

Men, så skal det sies.....all bevegelse er viktig! Selv er jeg blitt til en som sitter mye foran skjermen, og kroppen har vokst dertil.... Og, det går fort!

Jeg sykler faktisk ca. 1 time om gangen. Det føles naturlig å gjøre det. På den tiden sykler jeg fra 10 - 15 km. Nå skal det sies at terrenget her i Drøbak er veldig kupert, mye bakker, jeg er ofte nede i første gir og da går det sakte.

Og det er helt klart veldig mange flere oppoverbakker enn nedoverbakker her i Drøbak.

Skulle gjerne hatt en reiseplanlegger hvor man kan plotte inn punkter og viapunkter uten å vite stedsnavn og så få opp avstander.

mkander, takk for det, men terrengsykling.no var kanskje bra en gang, men er nå parkert.
 

Andersen

Member
All aktivitet vil jo gi resultater, selv 20 min gange daglig til jobben kan gi gode resultater. Her er det mangen faktorer som spiller inn. Hva er målsetningen din? Gå ned i vekt? Isåafall så må du også se på kostholdet ditt. Du vil ikke gå ned i vekt om du spiser for mye , selv om du begynner å trene
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er feil. Det er selvfølgelig avhengig av hva du gjør i den tiden du sykler som avgjør hva du får ut av det - sett i forhold til målene du har. Hvis du kjører tempo f.eks. bør du ikke overstige 1 time iflg. olympiatoppen (90% makspuls).

Hvis du kjører lavtempo langkjøring bør du kjøre 2-3 timer for å få en god økt.

Hvis man er utrent vil all sykling ha en positiv effekt, spesielt raskt innsettende effekt med økning av HDL-kolesterolet er positivt.

Her står det litt om utholdenhetstrening skrevet av Olympiatoppen:
http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/utholdenhet/fagstoff/oltsintensitetsskala/page594.html#anc_2

Ellers vil jeg anbefale Terrengsykling.no, veldig mye bra info der. Og mange fine løypeforslag.

Når det gjelder normal trening er det jeg sa ganske korrekt.... og såvidst jeg forstod var det vel det svaret han var ute etter.
Uansett er trening ganske individuelt....
 

mkander

Medlem
Kjør en treningsøkt som gjør at du blir god og sliten og driv på med dette tre ganger i uka. Spis kun så mye at du er mett. Det kan være at det tar noen uker før du begynner å gå ned i vekt, men det har sammenheng med at du får mer muskler. Dette vil videre føre til større forbrenning -> vekt ned.
 
Topp