1.
Når man kommuniserer med en enkeltperson pr. e-post synes jeg at man ALLTID skal svare over, samt inkludere historikken nedover i e-posten dersom man skriver litt frem og tilbake.
2.
På nettdiskusjoner, og da spesielt gamle News, skal man svare under, og eventuelt sitere med relevant tekst, innenfor de "regler" som gjelder for sitering.
Den store forskjellen på pkt. 1 og 2 er at i pkt. 1 er det gjerne to personer som skriver frem og tilbake til hverandre, og om man ikke er helt tom i hodet er man kjent med historikken dersom det blir flere e-poster frem og tilbake. Eventuelt kan man fort bla litt nedover i e-posten for å få et raskt overblikk over historikken.
Når det gjelder pkt. 2 er dette kommunikasjon som mange utenforstående skal lese, og da er det lettest å få oversikten om det holdes en fremgang i det hele nedover. Altså at man kan lese fra toppen av og få med seg hele historien. Det er også viktig at man lærer seg å sitere riktig, da det kan være med på å lette forståelsen for utenforstående.
Jeg synes egentlig dette er såpass essensielt at jeg nesten kjenner at jeg blir litt "småirriterert" når jeg kommuniserer med personer 1 til 1 pr. e-post og de insisterer på å svare med diskusjonsforum-måten å skrive på.
Diskusjonslister pr. e-post må selvfølgelig følge pkt. 2 fremgangsmåten da det der er flere utenforstående som skal lese og holde seg orientert.
Jaja, det var ihvertfall mine betraktninger rundt saken, litt knotete ble det, men håper folk forstår hva jeg mente