zapotek
Medlem
Jau jau, da blir det kun norsk tyggisbiff med (u)mørhetsgaranti i årene fremover. Hurra!
Nå vet jeg ikke helt hva disse matbaronene våre har i fortjeneste på kjøtt, men la oss si 10%. Da er altså prisen inn til butikken 152,24
Nesten så jeg tørr å påstå at webforumet hadde gjort mer nytte av en del av kaka enn mye annet >.<
Den som har gjort det regnestykket der burde virkelig ta ungdomsskolen omigjen... for det er helt på jordet feil:
Pris nå: 199kr
Det ble ikke så ille da... Webforumet.no vinner på statsbudsjettet
og det er vel også hensikten, å gjøre det mindre gunstig med import for å sikre Norsk verdiskapning.
D
Nå har ikke jeg giddet å lese alle artiklene, så jeg vet ikke konkret hvilket regnestykke du henviser til, men generelt sett har nok de fleste oppegående, også alle de finanspolitiske talsmennene fra andre partier som nå klager i media osv, fått med seg at når man legger om fra en kronesats til en prosentsats så vil varer som er dyrere i innkjøp ofte bli dyrere, mens varer som er billigere i innkjøp vil bli billigere.
Når det er sagt, så er avgiftene på biff og fileter av storfe i dag 119.01 pr. kg. og der jeg kjøper mine biffer og fileter er prisen minst det dobbelte av 199,- pr. kg. i utsalg, det vil si, jeg kjøper mine biffer i Sverige og er ikke særlig bekymret for dette i det hele tatt, men i Norske butikker ligger nok prisene noe over 199,- pr. kg., og det skulle vel tilsi at prisen ved innkjøp er betydelig høyere, og at prisen etter omleggingen sannsynligvis vil bli betydelig høyere enn det du har beregnet.
Snakker vi da om lam eller enkelte ostetyper, hvor tollsatsen i dag er henholdsvis 32,49 pr. kg. og 27,15 pr. kg. og hvor de nye satsene er henholdsvis 429% og 277% så trenger man vel ikke være rakettforsker for å forstå at det i de aller fleste tilfeller vil bety en prisøkning på utenlandske importerte varer av denne type, og det er vel også hensikten, å gjøre det mindre gunstig med import for å sikre Norsk verdiskapning.