Det er kanskje ikke nytt at staten bruker Google Adwords. Men ihvertfall, jeg legger merke til at Altinn nå annonserer på Google for "Starte AS", det samme vi annonserer med for tjenesten Starte-AS.no.
Altinn synes altså at vi som tilbyr konsulenthjelp til etablerere bør saboteres av en statlig instans, hvis budskap er at "Etabler AS gratis". Siden det er såkalt gratis å etablere AS ifølge Altinn, er det kanskje på sin plass å spørre hvorfor staten da tar kr 5666 for å få registrert selskapet i Foretaksregisteret? Her burde kanskje Altinn tatt en kikk på markedsføringsloven.
De eneste som tjener på denne annonseringen er Google. Staten v/Altinn tjener jo absolutt mer på å
ikke sabotere det private næringslivet, i form av skatter og avgifter (og i ytterste konsekvens økt verdiskapning fra de vi hjelper i gang) enn på å stikke kjepper i hjula. Vi betaler moms, skatt og arbeidsgiveravgift fra tjenesten vår, slik at Altinn kan finansiere millionoverskridelsene i de neste utviklingsprosjektene sine.
Når man ser på antall aktører som selger etablerertjenester for bl.a. AS er det jo klart at markedet ønsker og trenger tjenesten, så hvorfor skal da Altinn av alle instanser sløse penger på å forkludre? Jeg skjønner og støtter at Altinn informerer hvis markedet var preget av svindlere, slik det sannsynligvis har vært innenfor
NUF-bransjen. Men det er ikke det, det sitter etter det jeg skjønner ingen på Malta og ringer rundt til innvandrere som ikke skjønner så mye norsk, for å lure på dem et AS og samtidig trekke kortet deres flere ganger...