Statistikk skal alltid oppgis på forespørsel hvis man selger reklameplass

Tonny Kluften

Administrator
Statistikk er det viktigste å vite når man skal kjøpe reklameplass. Å kunne oppgi statistikk er et viktig krav for å få lov til å lage en salgstråd i Annonsering - Webforumet.no.
Vennligst si ifra hvis dere møter selgere som ikke vil oppgi statistikk. Tråder fra selgere som ikke kan/vil oppgi statistikk blir slettet og selgerne kan bli utestengt fra WF. Kun useriøse selgere neker å oppgi statistikk.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Statistikk er det viktigste å vite når man skal kjøpe reklameplass. Å kunne oppgi statistikk er et viktig krav for å få lov til å lage en salgstråd i Annonsering - Webforumet.no.
Vennligst si ifra hvis dere møter selgere som ikke vil oppgi statistikk. Tråder fra selgere som ikke kan/vil oppgi statistikk blir slettet og selgerne kan bli utestengt fra WF. Kun useriøse selgere neker å oppgi statistikk.

Dette ble litt vel strengt synes jeg, da statistikk ikke har så mye å si ved f.eks linking for SEO sin skyld. Da er det litt andre parametre som teller inn.

Statistikk i forkant er heller ikke veldig viktig hvis jeg selger deg 100.000 visninger over en periode f.eks. Da er det statistikken i etterkant som er viktig.

Vi er enige om at statistikk er en vesentlig faktor ifm annonsering, men det blir kanskje litt beinhardt å gjøre som du gjør nå.
Bare mine tanker rundt denne nye regelen!
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg nevner i første post at man må oppgi statistikk når man kjøper reklameplass. Å kjøpe lenker for SEO er ikke å kjøpe reklameplass.
Statistikk i forkant er viktig fordi man bør vite hvor lang tid man har reklamen ute.
Dette er ikke streng i det hele tatt, jeg har forøvrig ikke vært borti en eneste seriøs annonseselger som nekter å oppgi statistikk.
 

picxx

WF 09
Man har jo hatt litt av begge deler den siste tiden, både der arrogante selgere nekter å oppgi stats, men også der medlemmer underminerer en hel salgstråd med mer eller mindre unyttig informasjon og kveruelering... ingen regler der?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
I tilfeller som det msites nevner bør det vel holde at man gir et anslag på hvor lenge annonsene vil bruke på å nå det aktuelle antallet visninger (antall daglige/månedlige/e.l. unike besøkende er jo også ganske essensielt)?

Vil vel også holde greit om selger bare oppgir statistikken på pm/mail, ikke i tråden? (selv om det kanskje kan være smartere å gi infoen i tråden for å få flere interessenter)

@sukkerspinnet: statistikken du får fra wordpress (f.ex. den som nå kommer med jetpack-pluginpakka) viser vel bare daglige visninger, ikke besøkende? anbefaler heller å bruke GA, ja, den kan være litt treig en gang i blant, men det er utrolig mye mer nyttig info der, samt at du f.ex. kan sette opp at den skal maile rapporter til annonsører hver uke, eller du kan tilogmed gi annonsører adgang direkte inn i GA.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@TorsteinO
- I det msites-tilfellet er det faktisk statistikk du får når du får et slikt anslag.

Må få lov å korrigere deg der. Statistikk er basert på historiske data.

Hvis jeg sier at jeg trenger å bruke 4 uker på å levere deg 100.000 visninger betyr ikke det at jeg har kun 100.000 visninger på disse 4 ukene - jeg kan godt ha 700.000 visninger på denne perioden, men jeg fordeler det på flere eksempelvis.

Forsåvidt ingen uvanlig måte å selge på dette her når man selger på CPM.
 

Nextri

Rebel
Jeg er enig. Selv om kravet til statistikk ikke bør være så strengt bør alle som selger reklameplass kunne si noe om hva man kan forvente. Om man bare kan vise til besøkende man har på siden sin, og hvor mange pageviews man har i snitt, så er det tall som en annonsør kan bruke til å gjøre seg opp en mening om hvorvidt det er en reklameplass som virker interessant å bruke penger på.
 
Topp