Det er flere opplysninger vi trenger fra deg for å kunne anbefale deg noe og det viktigste er at vi vet hvor mye du vil legge i det. Det er umulig for oss å tipse deg når vi ikke vet om du har 5k eller 10k til bruk.
Jeg bygde min pc i november og den kom på ca 11k eks skjerm, mus og tastatur. Den har bl.a SSD systemdisk på 128gb, 1TB hdd til lagring, 8gb minne og et bra skjermkort (husker ikke hvilket) som fint takler de nyeste spillene på høyeste oppløsning.
Det er slik med stasjonære (og det har det vært i mange år) at dersom du legger deg på ca 10k uten skjerm får du en GOD pc som vil være sprek en god stund og som fint kjører flere programmer samtidig, også heftige spill. Nå skal jo ikke du spille, men jeg vil uansett anbefale å legge litt i et skjemkort kontra et integrert på hovedkortet siden du skal kople til 3 skjermer.
Du kan si hva du vil, men med en pc til 4000,- vil du IKKE klare å kjøre 5-6 relativt tunge programmer uten å merke det. Kalkulator, kabal og word ja, men skal du kjøre Photoshop, Illustrator og andre tyngre programmer, VIL du merke forskjell.
Vil uansett på det sterkeste anbefale deg SSD som systemdisk. Photoshop CS5 bruker f.eks 3 sek fra jeg trykker på ikonet til det er klart til bruk og alt fungerer veldig bra og responsivt.
Og har du litt erfaringer fra å bygge pc, evt er litt teknisk av deg, vil jeg anbefale deg å bygge selv. Da kan du plukke nøyaktig de komponentene du selv vil og om du skal bytte ut ting senere, går det som en lek. Jeg tror vel ikke at det er slik ennå, men for en god del år siden hadde flere produsenter loddet sammen flere komponenter slik at det var umulig å bytte det ut nettopp for at man etter noen år mer eller mindre ble tvunget til å kjøpe hele maskinen ny. Bygger du selv har du full kontroll og kan bytte ut komponenter etterhvert som det trengs.
Om du f.eks handler hos Komplett.no har de egen avdeling på kundesenteret som heter "Kjøpshjelp" og som ganske riktig hjelper deg å velge riktige komponenter slik at du vet at f.eks minnebrikkene fungerer greit sammen med hovedkortet, at strømforsyningen er stor nok osv. Du hiver alle varene du vil ha opp i en handleliste, lagrer denne og når du da ringer Komplett, kan de se listen din og også endre denne for deg slik at du etter å ha pratet ferdig med de, er klar til å handle.