Startet AS, og Styreleder

DagArne

Medlem
Er det RF 1059 jeg må fylle ut for et AS vi startet i fjor? Glemte helt av de aksjene der.

Hvordan er prosedyren hvis styreleder(jeg) ønsker å trekke meg? Vi er ikke helt enige om videre framdrift i selskapet så jeg gidder snart ikke mer. Som minoritetsaksjonær har jeg lite å si.

Steve Cash

Medlem
Er det som vedlegg til din egen selvangivelse du mener? Ja, RF-1059 er et skjema som skal vedlegges selvangivelsen for aksjer du eier som ikke er med i RF-1088. Det står en relativt grei beskrivelse her: Skatteetaten - Aksjer og fondsandeler mv.. Se også rettledningen det linkes til.

Fratreden som styreleder kan gjøres på generalforsamling, og ordinær generalforsamling skal holdes innen seks måneder etter regnskapsårets utløp. Hvis dere følger kalenderåret så er jo det nå snart. En annen mulighet er å sende et brev til Brønnøysundregistret med tittelen egenfratreden, og gi beskjed om at du trekker deg.

DagArne

Medlem
Takk, den var det.:) Hvorfor får jeg ikke svar fra skattetetaten når jeg spurte om det?
Glemte å fylle ut den, men hadde de svart så hadde jeg vist det. Skal fylle ut og ettersende.

Trekke meg som styreleder kan jeg gjøre via Altinn ved å sende en ny registermelding fant jeg ut :)
Da slettes alt og jeg kan ikke holdes ansvarlig for noe som helst fremover selv om jeg fortsatt sitter meg aksjer intill videre?

Steve Cash

Medlem
Etter at du har fratrådt kan du ikke holdes ansvarlig for hva selskapet gjør, så fremt du bare er aksjeeier og ikke har noen andre roller i selskapet, som f.eks. daglig leder etc. Om tidspunktet for ansvarsfrihet gjelder fra du sender meldingen eller fra den er registret i Brønnøysund tør jeg ikke svare på. For ordens skyld bør du likevel informerere resten av styret, daglig leder etc. om at du fratrer, slik at ikke selskapet havner i noe slags trøbbel, det er jo heller ikke i din interesse så lenge du eier noen aksjer. Men det har du sikkert tenkt å gjøre.

A

aabbcc

Guest
Dersom det du er redd for å bli holdt ansvarlig for skjedde mens du var styreleder vil du nok fortsatt kunne bli holdt ansvarlig. Du vil også havne i konkursregisteret dersom selskapet skulle gå konkurs innen to år etter at du fratrer. Dette gjelder også om du har en eierpost på over 20%.

Men det er pysete å ikke være i det registeret: - Pysete aldri å gå konkurs - Nyheter - Dagbladet.no

DagArne

Medlem
Før er greit, da hadde jeg kontroll, det er etterpå jeg bekymret meg for. har en avtale om at ved uenighet så skal mine aksjer innløses.

DagArne

Medlem
Dersom det du er redd for å bli holdt ansvarlig for skjedde mens du var styreleder vil du nok fortsatt kunne bli holdt ansvarlig. Du vil også havne i konkursregisteret dersom selskapet skulle gå konkurs innen to år etter at du fratrer. Dette gjelder også om du har en eierpost på over 20%.

Men det er pysete å ikke være i det registeret: - Pysete aldri å gå konkurs - Nyheter - Dagbladet.no

Jeg kommer til å trekke meg fra alt som har med selskapet å gjøre. Både selge aksjer og trekke meg som styreleder.

DagArne

Medlem
Hva om et selskap melder oppbud. Vil styreleder fortsatt havne i konkursregisteret?

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Hvis selskapet selv legger ned og gjennomfører en ordinær oppløsningsprosess vil ingen havne i konkursregistret. Hvis derimot selskapet går konkurs eller tvangsoppløses, f.eks. p.g.a. manglende revisor, manglende styre etc. vil en havne der. Følgende introduksjon står å lese på brreg.no:
Registeret inneholder sentrale opplysninger om hvert bo, blant annet hvem som er eller har vært (min utheving) daglig leder, styreleder og revisor i et konkursrammet foretak, og om styreleder, daglig leder eller innehaver har roller i andre foretak på tidspunktet for konkursåpning.
Kilde: Brønnøysundregistrene - Konkursregisteret. Sett deg inn i informasjoen som gis på denne siden.

Det er altså i din interesse å bidra til at selskapet ikke tvangsoppløses hvis du kan, men å stå i konkursregistret er likevel ikke det samme som å få konkurskarantene. Og du kan ikke lastes for det som skjer etter at du har trukket deg, men det følger nok av sammenhengen at det lurt av deg å tre ut av selskapet på en ryddig måte. Som før nevnt, informer nøkkelpersoner om at du trekker deg, og bidra om mulig til at det blir valgt en ny styreleder. Også som før nevnt, det er nå den tiden på året at selskapet skal holde ordinær generalforsamling. Hvis denne ikke allerede er avholdt virker dette som et naturlig tidspunkt å fratre.

Topp