Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte selv eller kjøpe nettbutikk.

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hei
Går med tanken på å starte en nettbutikk. Har skrevet ned noen planer o.l men er fortsatt litt usikker på om jeg skal starte selv eller om jeg skal kjøpe en ferdig butikk.
Har nå arvet penger så har ca 100.000 jeg kunne tenke meg å bruke til oppstart.

Vil gjerne starte noe selv for å kunne vite at dette er mitt mesterverk(kanskje litt dumt men sånn er det.)
Men sliter litt med å finne levrandører som leverer varer. Ble vidresent av Sony til GNT.no som jeg nå har kontaktet og venter på svar.
Noen steder man kan finne levrandører?
Har tenkt på droppshipping for å kunne spare pengene og heller markedsføre sterkt, men er veldig itvil med tanke på Garanti o.l? Noen som vet noe jeg burde vite?

Hvis jeg skulle gått for å starte opp selv, med eget lager? Burde jeg da feks kjøpe inn varer for 50.000 (innkjøps pris?) og håpe på å få solgt alt? eller burde jeg starte med en mye mindre beholdning?

Grunnen til at jeg har tenkt på å kjøpe er at jeg da får noe som er oppe å går. Har sett flere sider som selges med varelager på en del tusen kr. Fordelen er jo at man får med leverandørkontrakter. og slipper å sette opp dette. På sidene jeg har sett på ligger kundedatabasen fra 150 - 1200. noe som også gir en fordel når det gjelder markedsføring.
Er det noen ting man burde se spessielt nøye på når det gjelder kjøp av netthandel? Har en regnskapsfører i familien som kan se på regnskapet. for a sjekke at det ikke er noe surr.
Vet ting som sjekke at Kontrakter er iorden, sjekke utgifter vs inntekter. o.l men noe annet?

Noen meninger?

Mvh Julian
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
På wf kom det akkurat forbi noen tråder om hvordan å kjøpe inn produkter. Hvis du søker på alibaba, f.eks. Ellers er det nok flere som driver med drop shipping slik at du slipper å investere selv (send pm om du er interessert).
Ikke bruk alle pengene med en gang, du trenger noe til markedsføring også ;)
 

Grooo

Medlem
Er ikke sikkert at du automatisk får med leverandøravtaler selv om du kjøper opp en eksisterende butikk, vi har forhandlet ett par ganger om å kjøpe opp andre mindre butikkern, og begge gangenene har det vært leverandører som ikke vil bli med videre ved ett ev. salg.
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Jeg ser foreløpig på 2 nisjer elektronik er hovedfokus

Men lurer på.. Hva skjer om en kunde kjøper noe med et stjålet kort som enda ikke har blitt sperret? Vil disse pengene gå tapt? vil vel tro at om dette skulle skje så vil vel pengene fryses? eller?
 

Fredrik

Medlem
Dersom det er elektronikk så kjører du dropshipping. Feks Norek, Actebis og itegra er eksempler på grossister som kjører dropshipping. Da kan det være en fordel å kjøre å kjøre en nettbutikkløsning som speiler grossistens varelager.
 

HPF

Medlem
Jeg ser foreløpig på 2 nisjer elektronik er hovedfokus

B2C salg av forbrukerelektronikk er et helvete i Norge, spesiellt om du driver nettsalg. Sjekk tallene til Komplett/MPX, Multicom, Netshop, Amentio, PSData.

Du kan tjene litt penger i førsten, problemet er at forbrukerrettighetene vil innhente deg iløpet av kort tid.

Fra dine leverandører har du kanskje 1 års garanti, forbrukerene har i praksis 5 års reklamasjonsrett så de 4 årene i mellom må du dekke selv. For folk som benytter seg av angreretten må du selv betale frakt den ene veien. Og er kjøper under 17 år kan du bare glemme å kreve inn penger (for frakt etc) for uavhentet pakke.

Dersom eksemplvis flatskjermen, kameraet eller den bærbare ryker etter 3 år, og det krever feilsøking, så er som regel beste løsning for nettbutikk og bare gi kunde en ny med en gang. Venter du for lenge (mer enn 3-4 uker) før saken er ordnet opp i kan kunde kreve å heve kjøpet og du må da i praksis betale tilbake nesten hele kjøpsbeløpet fra 3 år siden. Ikke spesiellt artig når prisen på det kunde kjøpte er mer enn halvert siden kjøpstidspunktet. Og kostnaden må du selv ta.

Når du da har en avanse på kanskje 10-15% i snitt så skal det ikke så veldig mange angreretter og reklamasjonssaker før du er ute å kjører.
 

picxx

Well-Known Member
100.000 er ikke masse å starte opp noe eget med, men skulle jeg startet noe ville jeg startet med billige og lettsolgte produkter. F.eks. accessories, enten for til gutt eller til jente (smakssak). Dette er ting som er meget billige i asia, som er lav frakt på og som også kan sendes i litt kvanta uten at du trenger å betale toll for det (som gave) om du bare skal starte dette som en hobby.

Som sagt over ville jeg holdt meg laaaangt unna elektronikk i norge.
Norge er faktisk ett av verdens billigste land på elektronikk, dette selv uten nordmenns kjøpekraft tatt i betraktning.
 

n0stra

Medlem
Som tidligere avdelingsleder i en av norges største elektrovarehus kan jeg skrive under på oppfordringen om å ligge unna elektronikk. Til tross for mva og vanvittig gode forbrukerrettigheter her til lands så er norge billigere enn mange andre land pga en ekstrem konkurranse. Vi opplevde til stadighet svensker som kom og handlet hos oss.

Jeg ville funnet noe spesielt som du både har interesse, kompetanse samt at det ikke er så mye dekning av (evt at det selges med enorm fortjeneste). Selv har jeg fått mange ideer til muligheter bare etter å ha handlet endel selv på nett iløpet av årene.
 
Topp