Starte pc i dos

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du googler på 'dos boot' (ikke das boot altså) så finner du garantert noe lenker der du kan laste ned iso e.l. som du kan boote maskinen med.
Men hvorvidt du får tilgang til harddisker og annet vet jeg ikke.

Hvorfor vil du starte med en dos shell egentlig?

kongen

kongemedlem
PC'n hang seg og jeg måtte bruke svenskeknappen til å slå den av og den vil ikke starte opp igjen. Mistenker at harddisken er helt proppfull (jeg lastet ned store filer) og at det er pga at harddisken er proppfull at den ikke vil starte opp. Proppfull med bare noen få Kb ledig.

Jeg får slått den på slik at jeg kan velge om å starte i sikkerhetsmodus eller siste fungerende tilstand, men uansett hva jeg velger så går den noen få sekunder før pc'n slår seg av og starter til på nytt igjen, om igjen og om igjen.

Er det mulig å koble til en pc til en annen pc via usb slik at jeg kan slette litt på harddisken?

Knut

Medlem
Nei, for å bruke usb må maskina være oppstartet.
Det du kan gjøre er å prøve å formatere den. For du har vel backup sånn som alle andre tar hver dag?? :eek:

kongen

kongemedlem
Formatering er absolutt siste utvei, kan ikke forestille meg å legge inn all programvare på nytt. Det tar lang tid det...

Det må da finnes en enklere måte?

Knut

Medlem
Om du har to pc'er kan du putte inn harddisken i den som virker og slette filer.
Har du to harddisker i den maskina du har problemer med så kan du legge inn windows på en annen harddisk.

Eller omd u har w98 cd så kan du prøve å boote med den for i 98 er det det dos

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, for å bruke usb må maskina være oppstartet.
Det du kan gjøre er å prøve å formatere den. For du har vel backup sånn som alle andre tar hver dag?? :eek:

Vel, det er litt avhengig av bios'en.

Fra http://www.bootdisk.com/pendrive.htm:
1. The PC has to support booting from a USB flash/pen/key drive. There may be anywhere from 1-3 items to change in the BIOS to make this possible assuming your BIOS supports it. Some bios's may refer to your flash drive as a USB floppy or USB zip. Of course there are exceptions, perhaps some are covered here.
2. The USB flash drive must support booting from it in general.
3. The flash drive must contain the boot/system files.
4. The flash drive must have bootsector area. This is done with special utilities.
5. References to "A:" drive lines in the autoexec.bat and/or config.sys files you copy to the drive after you make it bootable may result in errors.

De har noen oppskrifter for å lage en usb boot-'disk' også på siden.

Sjefskoder

Sjefskoder
He-Hey!

Nå skal først sies at jeg virkelig ikke er en Windows-guru.
Selv om jeg bruker xp, vista og 7 daglig i mitt arbeid under Linux Ubuntu, med VirtualBox.

Men, hva om du laster ned en Boot disk og booter fra den?

Sykt lenge siden jeg holdt på med dette, men mener at det burde gå...

/S

Sist redigert:

Knut

Medlem
He-Hey!

Nå skal først sies at jeg virkelig ikke er en Windows-guru.
Selv om jeg bruker xp, vista og 7 daglig i mitt arbeid under Linux Ubuntu, med VirtualBox.

Men, hva om du laster ned en Boot disk og booter fra den?

Sykt lenge siden jeg holdt på med dette, men mener at det burde gå...

/S

Tror ikke han vil få tilgang til å slette noen filer på hd med en slik metode.

Sjefskoder

Sjefskoder
hvordan gjorde jeg dette i gamledager igjen da..
Har en slik MSDOS-bok en eller anna plass.. lete, lete, lete..
Hmm..
Sikkert hivd den langt inn i skogen for å forsikre meg om at den aldri ville bli funnet igjen :p

men, fant noe på nett da..:

MS-DOS del command help

Kanskje svaret ligger der ;)

/S

Knut

Medlem
Aha der er siden jeg har prøvd å finne igjen idag :)
Ja dette skulle kunne gå. Har gjort det i XP home for lenge siden.
Bare huske å la maskina starte fra cd og ha en xp cd for hånden.
Har du ikke det kan du laste ned en ett sted og brenne. ( Ja det er lov så lenge du ikke bruke nøkkelen som ligger ved, men din egen)

Topp