Starte opp som affiliate

Taffy

Medlem
Har planer om å starte opp som affiliate. Jeg har allerede funnet mange programmer jeg vil promotere, domener som jeg tror kan fungere bra og har egentlig lagt endel planer jeg har tro på, men har et par spørsmål.

Siden jeg skal spesialisere meg på ganske forskjellige nisjer hadde det vært en fordel å være så anonym som mulig. Som ung gutt vil man f.eks ha null troverdighet med å fronte en nisje som er relevant for damer eller eldre personer osv. Hvor mye må jeg oppgi på siden om meg selv, og hvordan kan jeg anonymisere meg så mye som mulig?

Det første jeg tenker på er whois på domenet. Har søkt litt rundt på temaet, og så at det var ulovlig og oppgi feilinformasjon rundt whois i USA, og at det var opptil 7 års fengsel. Usikker på reglene her, men strafferammen i USA var jo et ganske tydelig tegn på at det tas seriøst. Så også at domeneshop ikke hadde som tilbud å anonymisere whois informasjonen. Er det noen som har tips om en god host, hvor man kan være anonym på whois/oppgi hosten sin info på whois?

Om det ikke finnes har jeg tenkt å registrere firma, og dermed ha whois informasjonen på firmaet. Det jeg lurer på her er hvilken selskapsform folk ville valgt generelt, både av økonomiske/praktiske årsaker og angående anonymitet. Hvor anonym kan jeg være bak et selskap? Regner vel egentlig med at det blir enkeltmannsforetak, i og med at det ser greiest ut og jeg ser på det som lite sannsynlig at jeg pådrar meg mye gjeld. Eneste negative her er at jeg må bruke eget navn i firmanavn, både fordi jeg syns det høres kjedelig ut og lite profft og pga anonymiteten.

Det andre jeg lurte på er hvor pliktig jeg er til å oppgi informasjon på siden om at det er en affiliate-side. På noen av ideene/nisjene mine vil det ikke være problematisk i det hele tatt, mens på andre sider som skal se ut som en guide/blogg vil det kanskje skape mye skepsis hos leserne. Leste en tråd her om affiliate og reklame og at det nettopp var innstramminger. Må man opplyse om at man er affiliate, eller vil det være tilstrekkelig å f.eks skrive "Du kan besøke produsenten sin hjemmeside her" som en linktekst?

Vil bare si til slutt at behovet for anonymitet kanskje høres sketchy ut, men jeg har ingen planer om å gjøre noe ulovlig. Ser bare på det som en fordel å være så anonym som mulig, både i markedet og for å kunne gjennomføre vidt forskjellige nisjer med større troverdighet :)

Nutz

Med lem
WhoisGuard Protection tilbys når du registrerer et domene hos Namecheap..
Tror de fleste registrarer tilbyr dette.. Da er du anonym nok til det du er ute etter.
Men dette fjerner ikke historien på ditt domene. Det er tjenester der ute som også har eier-historikk på et domene.

pleb

Medlem
Tror det er problemfritt at du som 20 år gammel gutt promoterer hårprodukter for kvinner. De som har internettmessig kunnskap nok til å få sjekket hvem som driver siden, er også mest sannsynlig folk som vet hva en afiliatelink er og styrer unna denne.

Dette skal ikke være noe problem.

Topp