Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte opp filopplastinstjeneste

Gaasehud

Medlem
Hei! :)

Lurte på om noen har noe erfaringer med filopplastingssider? Laget en for en tid tilbake (uten domene og slikt) hvor man kunne laste opp bilder. Men så tenkte jeg på å lage en side for mange filtyper og en ok filstørrelsesgrense.

Mildt sagt har jeg i så fall noen konkurrenter. Ikke noe mål om å bli størst, men går det likevel an å tjene en slant på dette?

Er det noe spesielle "krav" for:
- host
- plass på server
- muligens dedikert server?

Bare en tanke som falt meg inn dette, kjempefint om noen kunne være snille å svare på noen av spørsmålene mine, hvis noen har noe tips. Takk! :)
 

picxx

Well-Known Member
Er det noe spesielle "krav" for:
- host - masse plass!!!!
- plass på server - masse plass!!!
egen server --- masse plass!!!!!

vennligst forkort melding din....minst ti tegn
 

Bjørnar

Gründer
ikke bruk PHP til dette formålet i alle fall.

når du laster opp en fil på 10mb, så bruker du 10mb av serverens minne. no good dersom det er mange som gjør noe samtidig her...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg ville anbefalt deg å finne noen annet å tjene penger. De få ørene du vil tjene på dette vil knapt veie opp for tiden du bruker her på forumet for å spørre om dette er en god ide eller ikke!
 

vidarlo

Apache-junkie
ikke bruk PHP til dette formålet i alle fall.

når du laster opp en fil på 10mb, så bruker du 10mb av serverens minne. no good dersom det er mange som gjør noe samtidig her...

Nei, det gjer du ikkje. Fil blir lagra til disk fortløpande, og du får en spesiell filehandle i retur fra PHP/Apache.

Tho, du må ha båndbredde, og diskplass. Regn med å brenne et par tusenlapper i måneden på hosting. God hastighet er alfa og omega for å få brukere, så du kan ikkje spare på det punktet.

Har vore med på igangsetting og drifting av ei filedumpside, som p.t. tillater filer opp til 2GB, og det går heilt utmerka på relativt svak webserver med 1GB RAM. Det vi har mykje av er disk (4-5TB) og BW (1Gb/s og 4TB/mnd trafikk). Vi har foreløpig relativt få brukere, men det er ikkje uvanlig at deg går 50-60Mb/s, og eg har registrert peaks opp i 5-600Mb/s.
 

Gaasehud

Medlem
Ok, takk for fin info, vidarlo. Så dette er altså et ganske stort prosjekt? Ikke bare noe man tjener en slant av ved siden av? Flere tusen for hosting i måneden forutsetter nokså store beløp av annonser da, for å tjene noe i det hele tatt? :)
 

picxx

Well-Known Member
Så er spørsmålet hva dere tjener på dette vidarlo?

Jeg driver både en fil, og en bildeopplastingstjeneste.
De få dollarne jeg har tjent på dette i 2008 kan nok telles på en hånd.
Medmindre du blir veldig (ekstremt) populær, drar en helsikes masse trafikk (noe a la megaupload el.l.) og kan ta betalt for 'ekstra plass' er det veldig lite å hente på en slik tjeneste.
Muligens noe om man hadde drevet egen serverpark.. :D
 
Topp