Det er ikke umulig at jeg har misforstått design fullstendig, da jeg ikke er designer.
Eller er jeg det?
Designer er ikke en beskyttet tittel, og hvem som helst kan kalle seg nettopp det, og i følge
Wikipedia er det slik at "No generally-accepted definition of 'design' exists", så da skal det vel noe til for å misforstå det.
Poenget var vel at design kan være så mangt, og at det er dårlig definert.
Det samme gjelder for en designer, som kan bety nær sagt hva som helst, alt fra en som er formelt utdannet noe slikt som industridesigner og designer biler, til en 14 åring som sitter og rører med nettsider på fritiden og helt til en hippie som lager askebeger av leire, den eneste fellesnevneren er at man "designer" noe, hva enn det betyr?
Med andre ord kan enhver idiot kalle seg designer, også meg, så lenge man "designer" ett eller annet, som kan bety nesten hva som helst, selv om det sikkert ikke oppfattes slik av de som har utdannet seg til nettopp "designer", og mener selv de er mer "designer" enn de andre "designerne".
Det var i grunn derfor jeg skrev spesielt
form og farge, ettersom det som oftest er det man vektlegger når man hevder en nettside er dårlig "designet", uten at det nødvendigvis er sikkert at det var det man mente, da design igjen kan bety så mye!
Hvis man da ser på de fleste nettsider som er store i Norge så har de et særdeles dårlig design, i hvert fall med tanke på å være
visuelt vakre som en "designer" sikkert ville kalt det, men ofte er de samme nettsidene "designet" mer for funksjon og brukervennlighet (UX) enn sitt skjønne ytre, og det er vel ingen tvil om at selv tante Erna på 80 år skjønner hvor man skal klikke for å komme videre på Finn selv om knapper og lenker ser ut som de er fra åttitallet.
I utgangspunktet så er jo nesten alt "design", og etter min oppfatning så finnes det nok av ekstremt stygge nettsider som er særdeles brukervennlige, og også nok av nettsider som er ekstremt visuelt vakre men som er omtrent umulig å bruke.
Man kan også selvfølgelig si at man ikke en gang kan lage stygge nettsider uten form og farge, men det var ikke akkurat det jeg mente, og det forsto sikkert de fleste, også "designerne"?