Hei,
Jeg de siste 6-7 årene også drømt om å starte med e-handel, men har dog aldri kommet meg videre fra fase1...
Etter mangfoldige timer/ år med research samt kurs føler jeg med etterhvert klar for å sette teori ut i praksis. Når jeg tenker over det kjenner jeg en viss skam da all denne tiden har gått før jeg omsider tar action. Har gått glipp av masse verdifull lærdom -og muligens penger, siden min første investering; "
Insider Secrets to Marketing Your Business on the Internet"
Jeg har nå kommet dit hen at jeg ønsker å sette opp en nettbutikk etter dropshipmodellen.
Jeg har flere nisjer klare, samt også leverandører. Markedet har et godt inntjeningspotensiale, og jeg har flere keywords med bra "trøkk".
Min store utfordring er at mine leverandører befinner seg utenfor Norge (alle innenfor EU), og man får da som dere har vært inne på ett par hinder mtp MVA.
Dessverre så tok jeg for gitt at dette ikke skulle by på problemer, så for meg en av to løsninger (hvor nr 1 er å foretrekke):
1. Kunde betaler beløp ink MVA i min nettbutikk. Vare sendes direkte til kunde, faktura for MVA/ fortolling belastes min tollkredittkonto.
2. Pris i nettbutikk oppgis ink MVA, men ved betaling blir man belastet eks MVA. Man blir videre tydelig informert om at resterende XXX NOK betales ved henting av vare.
Sendte en mail til tollvesenet, under følger mailgang:
Hei,
Har et lite spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med...
Saken er som følger:
Vi er i startfasen av å opprette en nettbutikk hvor vi ikke vil holde eget varelager. Våre leverandører befinner seg utenlands (dog i EU om relevant), og vil videre sende (dropshippe) varer direkte til kunde i Norge. Varer vil ha en større verdi enn 350 NOK.
Hvordan kan dette løses uten at våre kunder blir “skadelidende”? Vi ønsker naturlig nok at leveransen skal gå “glatt” fra utsendelse fra leverandør til mottatt hos sluttbruker. Moms, lang levering grunnet fortollling etc. skal ikke være elementer kunde må forholde seg til.
Er det mulig å ta betaling ink MVA ved kjøp i nettbutikk, hvorpå vi (selger) så betaler MVA via en tollkredittkonto? Finnes det andre løsninger?
Hører fra dere.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svar fra tollvesenet:
Dette som du skisserer er nok en metode som blir vanligere og vanligere, og Tollvesenet har ikke spesielle ordninger for denne formen for virksomhet. Man vil kanskje mene at en enkel måte vil være å sende fakturaen til deg, med leveringsadresse dine kunder. Pr i dag er ikke dette en akseptabel løsning for Tollvesenet som er pålagt å drive kontroll med vareførselen, og muligheten for slik kontroll forsvinner.
Det beste rådet vi kan gi deg er at varene sendes og faktureres fra utlandet til deg, som så fortoller forsendelsen. I dette tilfellet vil du måtte videresende varene til kundene dine sammen med faktura.
Tidsaspektet som du er opptatt av vil ikke lide veldig under denne metoden. Så snart du får melding om ankommet gods, fortoller du eller speditøren din varene på dagen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oppsummert skriver altså tollvesenet at droppshipping er "dødfødt" i Norge. Ihvertfall om man vil følge modellen i sin rette forstand.
Ble muligens en lang intetsigende smørje dette her, håper noen har giddet å lese igjennom!
10000$ spørsmålet er om noen har knekt denne koden? Noen som har erfaringer med dropshipping fra utland til moderlandet? Lar overnevnte alternativ 2 seg løse i praksis? Bør jeg løfte blikket ut av Norge og heller se på det europeiske markedet/ amerikanske?
Takk for hjelpen!
//V