Starte et enkeltmansforetak!

Martin R

Medlem
Hei,

Jeg vil ha informasjon om hvordan man startet et enkeltmansforetak.
Det skal være 2 ansatte i enkeltmansforetaket. Forretningsplanen er å drive en nettbutikk som selger gadgets produkter. Skal sende ut produkter hjemme fra.

Hvor mye burde jeg ha i start kapitall for å bare starte et enkeltmannsforetak? Leste noe om at det koster rundt 2.500,- (Er det kun en pris). Noen årspris?
Er det noe utgifter man bør tenkte på?

- Martin

Steve Cash

Medlem
Når du nevner kr. 2500 så tenker du antakelig på registrering i foretaksregistret. Brønnøysundregistrene
Ofte registrerer en enkeltpersonforetak bare i enhetsregisteret, det er gratis, men så står det i foretaksloven at hvis en driver salg av innkjøpte varer må en også i foretaksregistret. Det er ingen årsavgift for å stå registrert.
Men dette er selvfølgelig bare en brøkdel av kapitalen du trenger. For å starte opp må du kanskje ha et varelager, og penger til lønn til ansatte før du får inn penger av salg. Som regel kommer utgiftene før inntektene. Hvilke utgifter du ellers må tenke på er vanskelig å si ut fra det du skriver, men regnskapsfører, husleie, og diverse adminstrative kostnader kanskje.

Er den ene ansatte deg selv forresten, eller er det deg pluss to? Hvis dere er totalt tre på heltid får det jo et visst omfang, så kanksje du skal vurdere et lite AS? Styr utenom NUF, etter endringene i askjeloven er det ikke så gunstig sammenlignet med norsk AS, dessuten er det uglesett av myndigheter, banker og "folk flest". (Jepp, dette er en påstand basert på min personlige mening, jeg er klar over at det finnes mange som sier de er lykkelige med sitt NUF, og jeg er forberedt på at jeg kan få kjeft for denne uttalelsen. )

Jeg anbefaler uansett at leser litt her hvis du er helt grønn https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/

Edit: Kostnad for å lage selve nettløsningen vet jeg lite om, men det er det til gjengjeld mange her som kan. Men hvis du ikke bruker en gratis open source-løsning, eller lager det selv, så må du innhente pris på dette inkl. betalingsløsning.

Sist redigert:

CB-Web

Medlem
Hvorfor ha et forum om internettbusiness hvor personer kan hjelpe til med sin egen erfaring når man har google?

Smbinfo

Medlem
Hei,

Jeg vil ha informasjon om hvordan man startet et enkeltmansforetak.
Det skal være 2 ansatte i enkeltmansforetaket. Forretningsplanen er å drive en nettbutikk som selger gadgets produkter. Skal sende ut produkter hjemme fra.

Hvor mye burde jeg ha i start kapitall for å bare starte et enkeltmannsforetak? Leste noe om at det koster rundt 2.500,- (Er det kun en pris). Noen årspris?
Er det noe utgifter man bør tenkte på?

- Martin

Skal du registrere deg i foretaksregisteret (noe du må så lenge du har ansette og/eller selger varer) koster det kr kr 2 193 elektronisk og kr 2 742 på papir (det er ingen årspris, kun en engangskostnad).

Du trenger også noen til å føre og levere regnskapet om du ikke gjør dette selv. I tillegg kommer kostnader til websider, varer, frakt, lager, lønn (mest sannsynlig går du i minus i begynnelsen om du starter med 2 ansatte, dvs at selskapet ditt vil gå med underskudd i begynnelsen. Dette må du også ta med i startkapitalen din).

Vi har lagt ut en forklaring med linker til de aktuelle skjemaene for registrering av enkeltpersonsforekta:

Hvordan registrere/stifter jeg et enkeltpersonforetak (ENK)?

Skal du drive dette med flere ansatte tror jeg du vil komme bedre ut av å drive det som et AS. Reglene for uteleie av egen eiendom til næringsbruk, bruk av statens satser ved reise/kjøring med mer gjør det ofte gunstigere å ha stifte et AS.

Da må du ut med 30 000 kr, som du kan bruke på det du vil innen bedriften (eks kostnadene ved stiftelse, varer osv).

Topp