Starte enkeltmanns foretak eller ikke?

Frodem

Medlem
Heisann

Har lekt litt med tanken på å starte mitt eget enk, hobby firma da. Men min hovedsak for å starte enk er for å ha org nr og da igjen kunne få .no adr.

Men er det "grunn" nok synes dere? Er det like greit å bruke andre endinger på nettsiden?

Det er jo ett "firma" som skal drive med det samme som dere, nettsider pluss litt attåt :)

Frode

TorsteinO

Art Director & grunder
Bare kjør på. Så lenge du ikke har noen virksomhet i firmaet trenger du heller ikke å levere næringsoppgave (heller ikke hvis du har under 50.000 i omsetning såvidt jeg forstår) og selvangivelse for næringsdrivende, det holder med den vanlige. Du trenger heller ikke å registrere deg i mva-register eller foretaksregister, kun enhetsregister, så det koster heller ikke en krone.

Frodem

Medlem
Hei, takker for svar alle.

Hvis jeg nå starter ett enk, så er det vel greit å finne ett generellt navn på firma og ikke det aktuelle domene navnet som jeg har tenkt på?

Frodem

Medlem
Ok, takker for god info :)

Har hentet ned noen pdf dokumenter for gjennom lesning nå

Frode

Frodem

Medlem
Er vel greiest å bruke altinn å registrere seg med?

Hvor lang tid kan det ta før alt er klart?

Frode

Santo

Active Member
Hei, takker for svar alle.

Hvis jeg nå starter ett enk, så er det vel greit å finne ett generellt navn på firma og ikke det aktuelle domene navnet som jeg har tenkt på?

Her står du helt fritt, og det er også enkelt og kostnadsfritt å endre det så mange ganger du vil i ettertid.

Men som andre også har skrevet så må du ha med etternavnet ditt et eller annet sted i firmanavnet.

En ganske vanlig måte å forme enkeltpersonforetaksnavn på er slik:
UNIVERSALIMPORT Arne Hansen

Altså at "selve firmanavnet" er først med store bokstaver, og deretter navnet ditt.

Santo

Active Member
Vil det si at det må stå med STORE ? bokstaver?

Jeg vet ikke om det være sånn, men jeg tror det er en form som Brønnøysundregistrene liker/foretrekker... Da jeg registrerte mitt enkeltpersonforetak mener jeg å huske at de skrev om navnet mitt slik, selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde store bokstaver på det første ordet.

Men hva som står registrert som foretaksnavn i Brønnøysundregistrene er jo egentlig ikke så viktig, da man kan bruke hele, deler av navnet, eller noe helt annet markedsføringsmessig om man vil.

Det er et eget felt for dette i registreringsskjemaet hvor det står følgende:

1.3 Eget navn på virksomheten (oppgis bare hvis selve virksomheten drives under et annet navn enn enhetens fullstendige navn/foretaksnavn)

Sist redigert:
Topp