Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte AS, men "nervøs"

CamillaPokita

New Member
Hei alle sammen,

Siden prisen på AS har gått ned, ser jeg ikke grunnen til at jeg ikke skal gå for denne formen av selskap. Det ser seriøst ut, og du slipper en egen risiko. Nå vel... det finnes mange selskaper der ute, som kan hjelpe deg med å starte AS, og fint er det. Jeg kommer helt sikkert til og gå for en slik løsning, da jeg er redd for å gjøre noe feil i den påbegynende papirmøllen.

Men, jeg sitter med så mange forskjellige spørsmål rundt dette med å drive ett AS. Jeg ser ikke for meg at inntektene kommer til å eksplodere de første måndene, men tenker langsiktig og har tro på det jeg ønsker å gjøre.

Hvordan vil det være å drive ett AS som generelt sett ikke tjener all verden i starten? Er det bortkastet? hva gjør jeg når jeg begyner å sender regninger, må alt til en revisor? hva er lettest? hvordan utbetaler jeg lønn til meg selv, og hva gjør meg med skattekort osv? Har man lovt å drive dette hjemme-fra, altså ha adressen til firmaet hjemme? eller må jeg ha næringslokale?

Har så mange rare spørsmål, hvor kan jeg finne mye av denne informasjonen? Står helt sikkert mye på altinn, men alt er veldig rotete der, syntes jeg.. Er vel en haug her inne som har vært gjennom den samme prosessen?
 
A

aabbcc

Guest
Flere kommuner har etablererkurs. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men det kan være verdt å sjekke om det er noe der du bor. Link til hva de har i Oslo:
Etablererkurs på norsk - Næringsetaten Oslo kommune - Oslo kommune

Det kan kanskje være et fint sted å starte, bare for å få litt info og muligheten til å spørre om ting du lurer på. Men på et generelt grunnlag så er det ikke så vanskelig som du frykter.


aabbcc
 

spikre

peterhamre.no
Siden prisen på AS har gått ned, ser jeg ikke grunnen til at jeg ikke skal gå for denne formen av selskap.
- Prisen på AS er den samme. Det er kun krav til egenkapital som har gått ned. (2012)

Hvordan vil det være å drive ett AS som generelt sett ikke tjener all verden i starten? Er det bortkastet?
- Ingen inntekt er bortkastet. Det vil være mye "jobb" for "lite", men skal du opprette AS senere er det ikke mange argumentene for å vente, så lenge du forventer noe omsetning. Alternativet er ENK, og der er det mye papirer der også ..

hva gjør jeg når jeg begyner å sender regninger, må alt til en revisor?
- Ingenting må til revisor. Små AS er normalt ikke revisorpliktige lenger.

Hvordan utbetaler jeg lønn til meg selv, og hva gjør meg med skattekort osv?
- Du kan for eksemepel har en regnskapsfører som ordner dette for deg. Skattekortet sier bare noe om minste tillatte skattesats. Det kan du holde styr på selv.

Har man lovt å drive dette hjemme-fra, altså ha adressen til firmaet hjemme? eller må jeg ha næringslokale?
- Du kan drive hjemmefra, ja. Helt uproblematisk.


Forøvrig er tipset til Dag veldig lurt om du ikke kan svarene på alle disse tingene fra før, og liker bedre å bli fortalt/undervist enn å lese deg opp selv. Var selv på et slikt kurs for noen år siden, men satt igjen med lite - fordi jeg hadde "leste for mye" på forhånd.
 

quicktech

Medlem
Gamle bedin er visst nedlagt og flyttet hit https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/ men det er mye kurant informasjon der!

Hvis du allerede driver et enkeltpersonsforetak og har drevet en stund er ikke steget så stort. Men hvis du er i startfasen og litt usikker på hvor driften går så anbefaler jeg å starte med enkeltpersonsforetak. Det er enklere å komme i gang, enklere regnskap, mindre kostnader. Husk at desto mindre aktivitet og/eller omsetning selskapet ditt har, desto mindre er også risikoen du løper for at tredjeparter skal komme etter verdiene dine. Derfor er det ikke nødvendigvis så fornuftig å tenke at AS er lurt for å unngå risiko i starten. AS er lurt for å unngå risiko den dagen selskapet faktisk har ansvar for ting som kan gå galt. Risikoen kommer med omsetningen og dermed ansvaret virksomheten har for sine samarbeidspartnere - ikke selskapsstrukturen i seg selv.
 

Bjrl

Medlem
Både nettet og etablererkurs har mye relevant for folk som skal starte AS. Jeg husker jeg hadde mye rart jeg lurte på da jeg startet mitt første AS tilbake i 1997 også, og da var nettet ikke så relevant kilde til informasjon som det er nå.

Et råd jeg vil gi deg: Få med en person i styret for AS'et ditt sammen med deg selv, og da en person som har erfaring med å drive AS fra før av. Det vil være god drahjelp i en startfase. Kanskje kjenner du noen som kan gjøre dette? Ellers er det mange som syns slikt er ok å gjøre for relativt beskjedne styrehonorarer.

Lykke til, uansett.
 

dag

New Member
Hei.

Det mest spennende er om din forretnings-ide er god. Uansett er AS veldig ryddig og greit. Firmaet blir da en selvstendig "person" som ikke skal mikses med din private økonomi. Du sitter ikke igjen med gjeld hvis firmaet skulle gå konkurs. Bortsett fra hvis du/firmat gjør noe ulovlig, eller hvis du skriver under på personlig garanti for firmaets gjeld. Bankene krever ofte personlig garanti eller pant i eiendom for å gi kassakreditt eller lån.

Når du driver er AS så er du ansatt i firmaet som daglig leder. Firmaet betaler deg lønn, og trekker skatt som for eventuelt andre ansatte. Styret bestemmer lønnen. Du kan være enestyre.

Hvis du også eier aksjene så får du aksjeutbytte hvis det blir overskudd. Som styremedlem kan man få styrehonorar hvis styret bestemmer det. Men styrehonorar skattlegges på linje med lønn, mens aksjeutbytte har lavere sats.

Du/dere må holde minst 1 generalforsamling og et styremøte i året. Det skrives da en protokoll. Som du forstår er det noen formaliteter med et AS. Det beste er å ha en regnskapsfører som tar seg av 'papirarbeide'. Men revisor kan du spare. I et lite selskap er det enkelt for den som kan dette. Men du må selv være flink til å ta vare på alle bilag, og holde orden på inn/ut-betalingene.
Ikke kom på etterskudd!

Min venn sa til meg: "aldri har et firma med god orden gått konkurs". Økonomien må du selv interessere deg for, fordi ingen andre er så interessert i det som deg. Ikke tro at det er vanskelig. Sett igang, mye 'går seg til'. Vær realistisk og nøktern.

Husk: "Det beste er det godes verste fiende!".
 
Topp