Dette er jeg ganske sikker på er veldig varierende. Men her er mine to eksempler:
Første nettbutikken vi startet, startet i 2005. Startkapital: ca. 15.000,- inkl. ALT. Mystore.no, nettbubutikk24 osv. eksisterte ikke, og zen-cart og andre slike løsninger var ikke noe jeg visste om - så jeg programmerte nettbutikken selv sammen med en kamerat.
Det tok 3 måneder før første salget kom, og vi begynte ikke å bygge et varelager før noen år etterpå.
I dag har vi et varelager til ca. 200.000,- og et årlig salg på rundt 1.5MNOK
Andre nettbutikken skulle vært lansert på onsdag, men pga. problemer med et par betalingsløsninger er det utsatt forhåpentligvis bare frem til i morgen eller onsdag.
Her er åpningsvarelageret på ca. 150.000,- og med alt i tillegg (nettbutikk-løsning, betalingsløsninger, emballasje med logo, EDI/posten-avtale, ny pc og ny printer, samt betaling til programmerer før oppstart er vi på ca. 200.000,- før butikken er lansert.
Det er ikke dermed sagt at butikk nr. 2 vil gå mye bedre enn butikk nr. 1 til 15.000,-. Selvsagt håper vi på det, men sånt kan aldri garanteres før man er i gang.
Men husk at varelageret ikke alltid er det dyreste med en oppstart, for når du selger varene, får du jo de pengene igjen(!). Ofte er det alle de små tingene som jeg nevnte som tilsammen blir den dyreste investeringen.
Viser det seg at nettbutikken ikke selger, så får du alltids solgt produktene dine til innkjøpspriser på finn.no, til konkurrenter eller i avisa for den saks skyld. Mens et abonnement hos DIBS, emballasje med din egen logo, utgifter til å sette opp nettbutikken, evt. markedsføring / e-postkampanjer, facebook osv.. det er det som evt. vil bli tapte penger, om det ikke går så bra.
Ønsker deg lykke til iallefall! Det er gøy å drive nettbutikk når det går bra - selv om det krever mye tid, og er en hel del mer jobb enn man noen ganger skal tro.