SSB's Nye Nettsider - Pris: 125 millioner

TorsteinO

Art Director & grunder
Etter all sannsynlighet har de jo ikke sagt at det er billig, sannsynligvis har de sagt at det er veldig komplisert og at SSB har veldig spesielle og vanskelige krav, og at det er derfor det blir såpass dyrt. Når de sannsynligvis kan vise til andre eksempler på svært dyre liknende prosjekter - hvorfor skal SSB ikke tro dem?

Du kan gjerne fortsette å være uenig, men jeg skal vedde veldig mye på at det er ca sånn det har foregått. Sannsynligvis har de tilogmed hørt med noen andre firmaer til å begynne med (et offentlig innkjøp i den størrelsesorden har garantert vært ute på anbud), men hvis de andre firmaene da er av ca samme typen, og det har "blitt endringer" underveis - da sitter du veldig raskt med sånt som dette som enden på visa.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Det spiller jo uansett ikke noen rolle.
Ikke akkurat slik at SSB's styre og aksjeholdere må punge ut med disse pengene.
Alltid enklere å betale store penger når det er andres penger :)

zapotek

Medlem
Lite mobilvennlig er sidene også. Verken responsive design eller egen mobilvennlig versjon. Pfff kan ikke få alt for lusne 125 mill heller da....

TorsteinO

Art Director & grunder
høhø, ja da må man jo si at de har fått en knall-deal! ;)

manedensdeal-195x120.png

TorsteinO

Art Director & grunder
Var ikke greia med de 100 millionene at det egentlig ikke hadde blitt gjort noe som helst? De hadde begynt i helt feil ende, og dermed overkomplisert det voldsomt, eller noe sånt?

Det som ville være knall var jo om de selv egentlig hadde en relativt enkel nettside, og som en mer "seperat" side/tjeneste hadde et godt API som "alle" kunne nyttiggjøre seg (det er vel dette de sikter mot i dag, såvidt jeg har forstått, selv om budsjettet jo har gått helt på tok).

Jeg må helt klart oppgradere sjappa her litt skjønner jeg, lurer på hvor stor jeg må bli for å være for å bli tatt seriøst hvis jeg leverer anbud på sånne prosjekter som SSB, kirken, osv... Det er jo helt klart der penga virkelig ligger!

zapotek

Medlem
Jeg må helt klart oppgradere sjappa her litt skjønner jeg, lurer på hvor stor jeg må bli for å være for å bli tatt seriøst hvis jeg leverer anbud på sånne prosjekter som SSB, kirken, osv... Det er jo helt klart der penga virkelig ligger!

Definitivt!

Ser for meg at et nytt studium snart ser dagens lys: Mastergrad i statlige nettsider.

Utdrag fra studieplanen.

1. Hvordan kamuflere kostnadsoverskridelser.
2. Fremmedordbruk for viderekommende.
3. Bli komfortabel med mange og laaaange møter.
4. Hvordan virke "dyr nok" under anbudsprosessen.

:cool:

Tonny Kluften

Administrator
Det er enkelt å kritisere priser når man ikke har peiling på hva nettsider inneholder, både proffer og semiproffer her klager over at statlige nettsider er for dyre uten at de vet hva sidene inneholder og hva avtalene inneholder.
Det er bedre å kutte ut klagingen på prisen og heller faktisk se på hva siden gir brukerne, om sidene fungerer. Fungerer sidene perfekt og gjør livet enkelt for mange? Ja, da er sidene antageligvis verdt en trilliardedels promille av statsbudsjettet.

Topp