Jeg har for øyeblikket alle nettsider hos 1 provider - og det er ikke slik jeg vil ha det.
Jeg begynt å lese litt om failover, og såvidt jeg har forstått det, må jeg da
1. leie plass hos en annen provider og sette opp.
2. oppdatere dns-innstillingene der jeg har domenet til å peke også til den andre provider.
Men jeg er litt usikker - er det CNAME? A?
Hvordan gjør dere det?
for å få failover må du ha en kontrollrutine som sjekker hva som fungerer og hva som evt. ikke fungerer. Det du foreslår er round robin (_alle_ dns-servere jeg har vært borti støtter dette, ikke bare BIND).
Kort fortalt fungerer round robin på denne måten; besøker1 får server1, besøker2 får server2, besøker3 får server 1, besøker4 får server2 og sånn går no dagan.
MEN! besøker1 vil få server1 som svar uavhengig av om server1 fungerer eller ikke.
Ynge foreslår "NS1" og "NS2" og jeg sier bare; hold deg unna!
For det første så vil det være nødvendig å ha DNS-tjenesten på webserveren, de fleste bruker gjerne en leverandør til slikt i dag med egne servere.
For det andre så vil det være et helvete å holde vedlike, du må holde 2 forskjellige duplikater ved like, og det kan skape trøbbel ved endringer hos f.eks. NORID hvis de har forskjellig SOA.
Mitt beste råd dersom du ikke har råd til en fullverdig failover-løsning (det innebærer heartbeat) er å lage deg et script som overvåker at serverne svarer (og at de svarer riktig) og som automatisk oppdaterer DNS for deg (lurt å sette TTL til noe lavt, type 5 minutter).