I utgangspunktet ser vi etter en passiv partner med med finansiering mot eierandeler, men vi er samtidig åpen for at vedkommende kan komme med bidrag - dersom det er ønskelig. Vi jobber til syvende og sist mot det samme målet.
Javel.
Tre tips:
1. En passiv investor kan ha kortsiktige eller langsiktige mål for investeringen. Kortsiktig ser dere ikke ut til å ha noen trygg plan for avkastning. Langsiktig trenger dere tilsynelatende å få inn en strategisk utviklingspartner. Uten klare ambisjoner om dette, vil det være vanskelig å få inn en passiv partner. På spørsmålet "What's in it for me?" trenger dere å kunne gi et svar.
2. En strategisk utviklingspartner har et annet fokus enn en passiv (del-)eier. Fokuset der er ikke avkastning på investert kapital, i allefall ikke alene. Men snarere å kunne bidra med egen kompetanse og erfaring for å utvikle konseptet.
3. En aktiv deltager i det daglige arbeidet vil nok enten måtte ha kunnskap om hva leserne er interessert i - og i såfall sannsynligvis være fra Albania. Eller ha vilje og evne til å skaffe seg slik kompetanse, og kan da være fra et litt mer utvidet område - deriblant Norge. Men ofte vil slike folk mangle det dere primært er ute etter - kapital.
Utfra det korte svaret ditt, tenker jeg at jeg vil være tilbakeholden med å bidra, uansett hvilken av de tre kategoriene jeg definerer meg selv i. Grunnene koker ned til: Dere ser ikke ut til å ville ta konsekvensene av behovet for å gå fra gründerfase og over til en operativ vekstfase.
Dét er dere imidlertid ikke alene om. Det er på det nivået de fleste gode idéer med stort potensiale kollapser.
Hvis jeg virket negativ nå, så betyr det ikke at jeg er avvisende (forskjell på tilbakeholdende og avvisende). Jeg har tilgang til både kapital, strategiske utviklingspartnere innen bransjen dere opererer og også (nesten utrolig nok) gode kontakter i Albania. Det siste rett nok innenfor andre bransjer enn dere opererer i. Hvis dere er interessert i å gi slipp på mer enn en aksjeminoritet, så kan jeg være interessert i å se på noen modeller.
Hvis ikke ønsker jeg dere uansett lykke til. Det er veldig artig å oppleve en slik "flying start" som det dere opplever nå.
Mvh
Bjørn Jarle
Edit: Ser at du i mellomtiden har postet et kapitalbehov på 15 - 20.000 kroner. Jeg mener dere har altfor lave ambisjoner. Når du sier at det når som helst kan komme noen og ta fra dere den monopolsituasjonen dere er i nå - hvorfor i alle dager satser dere ikke fletta av dere nå for å gi fremtidige konkurrenter en vanskeligst mulig jobb i å vippe dere av pinnen...?