Sponsing - bilag?

spikre

peterhamre.no
Hvordan skal bilaget lages ifm. sponsing? Er det godt nok med en utskrift av kvitteringen fra nettbanken? (og selvfølgelig da skrive i merknadsfeltet/kommentar at det gjelder sponsing (bla bla..))? Eller kreves noe spesielt?

Det er i dette tilfellet snakk om en sum på 12.000,-. Sponsing av en uregistrert gruppe.

Skulle egentlig sponse dette av egen lomme, men om jeg sponser via firmaet kan jeg vel fradragsføre dette på inntekten, ikke sant? Snakk om et ENK.

Christian

Medlem
Jeg er ingen ekspert på området, men tviler sterkt på at du får noe skattefradrag på dette. Det er vel stort sett sponsing av ideelle og humanitære organisasjoner som gir rett til skattefradrag.

hansson

Langveisfarende
Hvis sponsingen skaffer publisitet/markedsføring som er større enn verdien av sponsoratet, vil det kunne føres som fradrag. Ellers skal den overskytende delen føres som gave og er ikke fradragsberettiget. Gaver til humanitære eller frivillige organisasjoner kan derimot fradragsføres i sin helhet hvis de er del av en markedsføringsstrategi, jfr. dom i Stavanger Tingrett: Skattemessig fradrag for sponsing av frivillige og humanitære organisasjoner | Deloitte.

Høres ut som du har en litt dårlig sak her hvis det dreier seg om engangsstøtte og du ikke får særlig mye igjen for investeringen.

Bjørnar

Gründer
utgift til inntekts ervervelse. i mitt hode så godt som soleklart fradragsberettiget dersom du får noe igjen for pengene du bruker. det er lov å feile med markedsføringen. men du må ha en kontrakt, som nextri sier, eller en faktura.

spikre

peterhamre.no
Ja, dette har jeg tenkt på. Jeg har derfor ordne det slik at jeg får levert dem en del flayers om meg selv, samt at jeg får logo i alle sammenhenger de opptrer offentlig. Dette vil altså føres i regnskapet som en markedsføringkostnad.

- Dette er ingen firma, de kan derfor ikke fakturere. En avtale med beløp og info som et bilag må vell være OK. Takk for svar.

Topp