Sponse blogger - bilag

Steve Cash

Medlem
Det gjør ikke det hvis dette er en fradragsberettiget kostnad du betaler:
Lovdata - Forskrift om bokføring
§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold
Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:
1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet».
Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift.

Du skriver sponsing, hva innebærer det? Får du noen motytelse, f.eks. reklame eller omtale på bloggen? I så fall er det nok fradragsberettiget, hvis det bare en en gave som du ikke får noen igjen for er den neppe fradragsberettiget.

Rismoen

Medlem
Det gjør ikke det hvis dette er en fradragsberettiget kostnad du betaler:
Lovdata - Forskrift om bokføring

Du skriver sponsing, hva innebærer det? Får du noen motytelse, f.eks. reklame eller omtale på bloggen? I så fall er det nok fradragsberettiget, hvis det bare en en gave som du ikke får noen igjen for er den neppe fradragsberettiget.

Bloggeren skriver en omtale om et produkt mot betaling, så det blir jo reklame. Jeg får jo flere kunder av dette.

Jeg ser at man kan sende faktura som privatperson på sendregning.no. Hadde det vært et bedre alternativ om bloggeren sendte meg en faktura på dette?

Steve Cash

Medlem
Ja, bloggeren bør sende deg en faktura. Om bloggen er næring eller ikke blir jo bloggerens problem. Det som er viktig er at du har et bilag som klart viser hva du har betalt for, og til hvem. Det koster vel en femtilapp å lage faktura på sendregning tror jeg, det er ikke sikkert bloggeren vil det hvis det er en privatperson, men driver en ikke næring er det neppe noe krav til at fakturaer skal genereres med et system der en ikke kan manipulere fakturanumre osv.

Sist redigert:

Rismoen

Medlem
Ja, bloggeren bør sende deg en faktura. Om bloggen er næring eller ikke blir jo bloggerens problem.

Åja, takk!

Men hvordan skal jeg bokføre dette da?

Debet: Reklamekostnad
Kredit: Leverandørgjeld

Betaler faktura

Debet: Leverandørgjeld
Kredit: Bankinnskudd

Blir dette riktig?

Er det ingen andre måter å gjøre dette på? Er det virkelig nødvendig at bloggeren må sende meg en faktura?

Steve Cash

Medlem
Bokføringen ser greit nok ut.
Tja, du trenger i alle fall en dokumentasjon i regnskapet på hva kostnaden gjelder, og en faktura er måten en normalt gjør det på, men jeg ser jo at en privatperson som regel hverken har programvare til å lage skikkelige fakturaer eller kunnskap om hva en faktura skal inneholde for å være gyldig som dokumentasjon hos deg. Men hvis du ikke har noe annet enn et bankbilag så er det fare for at du blir nektet fradrag ved en eventuell kontroll. Du kan jo selvfølgelig tekste bankoverføring med betaling for reklame på "bloggens navn", domenenavn.tld, men det er en nødløsning, og den er ikke gyldig etter bokføringsforskriften.

Detfinnes jo Excel-maler en kan lage faktura i, de er ikke gyldige når selgeren er næringsdrivende, hvis de ikke automatisk genererer et nytt fakturanummer for hver gang det lages en faktura. Men en privatperson kan bruke dem ved salg.

Som et minimum bør det være mulig å få til et ark der selger skriver selgers og kjøpers navn, dato, hva som er kjøpt (eller ytelsens art og omfang som det heter) og beløpet. Hvis denne bloggeren er helt blåst i hue når det gjelder kontrorutiner så få i alle fall han/henne til å sende en mail der det bekreftes at det er mottatt kr xxx fra Rismoen for reklame på Bloggens navn. Jeg har sett kvitteringer for russebilreklame som ikke er stort bedre enn det, men ikke skyld på meg hvis du gjør det slik og får trøbbel ved et bokettersyn. Noe en ikke får så ofte når sant skal sies.

Hvis denne bloggeren er næringsdrivende er det ingen tvil om at vedkommende er pliktig til å lage en skikkelig faktura.

Topp