Spm ang sendregning etc...

hurricane

Medlem
Hallais!

Jeg driver noen nettsider, har hatt en fast seriøs annonsør på den ene nettsiden.
Tidligere har jeg brukt frilansfinans for å utsende faktura på annonser (selger med 3mnd avtale periode) for 1 mnd siden registrerte jeg et enk selskap, slik at jeg kan få .no domener.

Det jeg da lurer på:
Hvis jeg sender faktura med sendregning.no, fikser de alt som har med avgifter etc å gjøre, slik at det eneste jeg trenger å tenke på er å sende regningen?

Etter jeg registrerte firmaet, har jeg også gått til innkjøp av utstyr som bla skal brukes i forbindelse med virksomheten. Er dette noe man kan skrive av på skatten?
Hvordan gjør man dette?

Hadde vært greit med en guide for en total nybegynner :)

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis jeg sender faktura med sendregning.no, fikser de alt som har med avgifter etc å gjøre, slik at det eneste jeg trenger å tenke på er å sende regningen?

Etter jeg registrerte firmaet, har jeg også gått til innkjøp av utstyr som bla skal brukes i forbindelse med virksomheten. Er dette noe man kan skrive av på skatten?
Hvordan gjør man dette?

Svaret på det første er nei, det gjør de ikke. De sender bare ut fakturaen for deg. Forøvrig vil jeg heller anbefale conta-faktura, som er mye enklere å bruke og forstå, og helt gratis for vanlige fakturaer. Hvis du vil ha noen som ordner og styrer med avgifter og skatt osv for deg trenger du en regnskapsfører og en avtale om at han/hun skal gjøre det for deg.

svaret på det andre er ja, i bunn og grunn er det så enkelt som at du lager et regnskap der du finner ut hvor mye det er du har i overskudd - altså alt du har av inntekter fra firmaet minus alt du har av utgifter til firmaet. Overskuddet er det du skal skatte av.

Svaret på det første er nei, det gjør de ikke. De sender bare ut fakturaen for deg. Forøvrig vil jeg heller anbefale conta-faktura, som er mye enklere å bruke og forstå, og helt gratis for vanlige fakturaer. Hvis du vil ha noen som ordner og styrer med avgifter og skatt osv for deg trenger du en regnskapsfører og en avtale om at han/hun skal gjøre det for deg.

svaret på det andre er ja, i bunn og grunn er det så enkelt som at du lager et regnskap der du finner ut hvor mye det er du har i overskudd - altså alt du har av inntekter fra firmaet minus alt du har av utgifter til firmaet. Overskuddet er det du skal skatte av.

+1 fra meg på å gå for Conta-faktura i stedenfor. Nå har jeg brukt de ganske lenge, og jeg er storfornøyd :)

hurricane

Medlem
Takker for input. Kommer nok rett under 15000.- Regner med at jeg ikke trenger å tenke på avskrivning da?
Inntekt/overskudd/underskudd (underskudd på rundt 6000 i dette tilfellet dersom vi regner med domenenavn, webhotell + kjøp av utstyr til kontoret), er dette slikt jeg fører opp på selvangivelsen når jeg får den over nyttår?
Opprettet ENK hovedsaklig for .no domener. På en av nettsidene som er tilknyttet til en liten nisje med mye besøkende fikk en mulighet til å få gode annonseinntekter, benyttet meg selvfølgelig av den muligheten.
Hvordan rapporterer jeg inntektene og utgiftene? Skal alt dette føres på selvangivelsen når den er tilgjengelig?

hansson

Langveisfarende
Blir innkjøpet på under 15000 inkl. mva. fører du hele summen til fradrag samme år. Hvis ikke - avskriving.

Underskudd eller overskudd vil komme frem i regnskapet du fører, og tallene herfra fører du inn i næringsoppgave 1 (for ENK bl.a.). Selvangivelsen for næringsdrivende kommer i tillegg til næringsoppgaven.

hurricane

Medlem
takker for input. Ser ut til at jeg er fritatt fra å levere næringsoppgave da jeg ikke i nrheten har hatt en omsetning på 50k.
Er du fritatt fra å levere næringsoppgave, har du heller ikke bokføringsplikt. Du må likevel dokumentere alle dine inntekter og kostnader. Denne dokumentasjonen må du oppbevare i 10 år
kan dog være jeg overstiger denne grensen neste år, når jeg skal satse litt mer på annonser/salg av nettsider.

Syntes forøvrig at nettsidene til skattetaten ikke er spesielt brukervennlige =/.

Topp