Skyldig...
Hei folkens!
På tide å registrere seg på dette forumet skjønner jeg
Det er nok jeg som er ansvarlig for akkurat denne kampanjen på facebook...
Det som skjer er at man som annonsør kan velge å trigge sosiale handlinger i forbindelse med at annonsene vises. For øyeblikket fungerer det stort sett bare om man reklamerer for en side (eller gruppe) man har på facebook. Det er også enkelte store firma som har tatt i bruk en såkalt "beacon", men dette er det ikke allment åpnet for, sannsynligvis først og fremst på grunn av de juridiske utfordringene. Beacon fungerer slik at man kan lime inn en kode i sin nettbutikk (for eksempel), og når en venn av deg kjøper noe så vil det komme opp i feed eller ved en annonse på facebook: ”Ole I Dole er kunde av xxxx.no”, ”Ole I Dole gjorde akkurat et kjøp hos xxxx.no” etc. etc. Men så langt er det altså omtrent umulig å få en slik ”beacon”-avtale med facebook, så man er begrenset til å få opp denne sosiale handlingen ved annonsering til en side man har opprettet på facebook.
Når det gjelder CTR for slike annonser så kommer det vel også her helt an på budskapet, og en høy CTR er bare gunstig om man faktisk klarer å konvertere til salg (eller annen ønsket action). Det skal altså litt til for å få dette til å fungere optimalt og lønnsomt. Du har kanskje litt høyere CTR på slike annonser, men de må altså linke til en intern side på facebook for å trigge denne sosiale handlingen. Det er naturlig å anta at en del klikker fordi de ser en venn fra facebook har gjort det før, men det betyr ikke nødvendigvis at denne har noen som helst interesse av hva du har å tilby. Klikket må du betale for uansett… På den andre side igjen, kanskje øker troverdigheten til ditt produkt (eller hva det nå måtte være du reklamerer for) fordi en venn ”anbefaler” det.
Skal man lykkes med annonsering på facebook optimalt kreves det endel fintenking. Jeg anbefaler å bruke demografisk avgrensing, samt et godt analyseverktøy aktivt.
Marius Jørgensen
EDIT av brukernavn: https://www.webforumet.no/forum/ris...e-medlemmer-kan-ikke-poste-aktive-lenker.html