Dette er kjempebra domener for akkurat det produktet det gjelder, noe annet er bare tull å si. Akkurat som om man ikke skulle kjøpe bil.com fordi bil.no er bedre...
Mener du å være seriøs med disse tøvete uttalelsene? "bil" er blant de mest attraktive norske søkeordene, med 1 million norske søk hver måned, og over 9 millioner internasjonale søk. "haileverolje" er derimot i den motsatte enden av skalaen, med stakkarslige 29 norske søk hver måned, og ikke mer enn 36 søk internasjonalt (tall fra Google).
Hertil kommer at typisk ordreverdi ved salg av en bil ligger langt høyere en typisk ordreverdi for en enhet eller to med haileverolje, og at totalverdien av årlig norsk bilomsetning ligger svimlende mye høyere enn omsetningen av haileverolje. Dette kan naturligvis ha betydning for hvilken inntjening man kan hente ut ved hjelp av de nevnte domener, brukt til nettsider og e-post med videre.
Bil er et topp søkeord og bil.no er et norsk toppdomene, så selvsagt vil man registrere bil.com hvis det er ledig, da det er bedre enn ingenting.
Haileverolje og de fleste andre søke- og domeneordene som tilbys på denne tråden, har derimot et så marginalt potensial for inntjening, at ingen har brydd seg med å registrere
.no-domenene (bortsett fra kokosolje.no), og da mener jeg det er gale-matias å fremholde
.com-domenene som kjempebra domener til å bygge forretning på, mens .no-domenene er ledige og kan snappes av konkurrenter, som da vil få gratistrafikken fra norske brukere som nesten automatisk vil taste .no i nettleseren fremfor .com, kanskje etter at du har brukt penger på markedsføring for å få nettbrukere inn på din nettside.
Det er viktig å forstå "internettpsykologien", hvordan nettbrukere faktisk oppfører seg på nettet, og hva de gjør i forholdet til målet de har satt seg.
Et typisk eksempel kan være at en norsk nettbruker ønsker å besøke en norsk nettside for erteprotein, haileverolje eller annet, som han besøkte et par uker tidligere etter å ha klikket på et søkeresultat eller en annonse. Erfaring viser at en typisk nettbruker ofte vil skrive .no i nettleseren, selv om han burde ha observert og husket at det var et com domene. Og like ille er det med e-post. Det er nok litt dumt at e-post med ordrer tiltenkt deg, havner hos en konkurrent som selger det samme produktet via et .no-domene... Jeg mottar ukentlig og nesten daglig e-post som er feilsendt til meg fordi jeg har .no-domene, noe tiltenkt mottaker ikke har.
Det har etter hvert festet seg et inntrykk av at en del SEO-folk på forumet her er relativt likegyldige til hvilken TLD som velges, fordi de mener at en nettside kan jobbes oppover i søkeresultatene. Men som sagt, da glemmer dem psykologien og hvordan brukerne tenker og handler, og går med det glipp av trafikk og inntjening, samtidig som det kanskje brukes unødvendig store ressurser på SEO.