Speile VPS på annen VPS

Tonny Kluften

Administrator
Hva skal til for å speile en komplett WHM konto på en annen VPS enn det WHM kontoen ligger på? Tanken er å ha komplett WHM som backup slik at hvis det blir trøbbel med første VPS er det bare å peke domenene mot den andre VPS.

Har hatt et par problemer hos Solidhost i det siste hvor en slik løsning enkelt kunne fikset problemet.

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Jeg vet ikke hvem som tilbyr det eller hva det koster, men dette er funksjonalitet som bla. finnes i VMware. Der kan man sette at det tas et snapshot med jevne mellomrom av en host.

Se etter en leverandør som bruker VMware, og spør om de tilbyr snapshot-funksjonalitet.

Hvis du derimot ønsker å speile fra leverandør A til leverandør B, så går neppe dette. Da må du vel over til mer tradisjonelle løsninger som rsync av filer og database-dump. Det er ikke alt for vanskelig å sette opp, så jeg kan sikkert finne noe info for deg om det er dette du trenger.

Nutz

Med lem
Kan tenke meg at noen "data" er "server/host-spesifikk" og vil sannsynligvis lage kluss på en annen host dersom man tok en dum "blåkopi".

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Kan tenke meg at noen "data" er "server/host-spesifikk" og vil sannsynligvis lage kluss på en annen host dersom man tok en dum "blåkopi".

Absolutt, og det må man tenke på hvis man bruker den "manuelle" metoden med kopiering fra A til B. Feks. hjelper det å ha samme database- navn og bruker, samt passord på begge hoster :)

Med snapshots i et VMware-cluster er kopien helt lik originalen, minus forskjell i tid, og man kan erstatte originalen med kopien hvis man f.eks. har ødelagt originalen.

Nutz

Med lem
Ja, er nok mange uforutsette overraskelser som dukker opp den dagen man så stolt og selvsikkert "switcher" over til backup-host når ulykken er ute. :D
Må nok en klok eksport/import til for å bevare integriteten av de evt. hostspesifikke data på begge stedene.
Importere og overskrive det meste, unngå å røre de data som er/må være unike for host.

Men hvorfor ikke bare prøve dersom man har tid?

Nutz

Med lem
Selv de som skryter uhemmet av redundante linjer og servere feiler stort innimellom.
-Vi hadde domeneshop her for ikke så lenge siden, var ikke mer enn en bonde med gravemaskin som skulle til, så var det ute av spill en god stund.. :)
Husker ikke nøyaktig nedetid, men for noen her inne var det som en liten evighet. :D

Topp