Å gå direkte til tvanginnd. via namsmannen ville jeg gjort som en absolutt siste løsning.
Det går ihvertfall ikke noe fortere. Spesielt ikke midt i ferien ...
Det er lurt å ringe dem å spørre når de har tenkt å betale. Min erfaring er at kunder alltid betaler etter man har ringt.
Ja, og når det kommer til NRK spesielt, har de egne rutiner på utbetalinger.
Jeg er godt klar over vi er rimelig utenfor tema nå, men det kan hende det interesserer andre som skulle komme til å handle med NRK. Selv har jeg handlet med NRK i en årrekke, og de har stort sett aldri betalt til tiden. For det første har de som sagt sine egne rutiner på hvilke tidspunkt de kjører utbetalingene på, og det er gjerne en gang i måneden. Nå husker jeg ikke datoen, men kommer ens faktura inn dagen etter dette, tar det gjerne en måneds tid. Sånn er det bare, og dette gjelder kun hvis regningen i utgangspunktet er sendt det rette sted. Er den ikke det, kan det ta enda lenger tid. Og skal den godkjennes først og vedkommende ikke er tilstede sinker det enda mer. Tror det lengste jeg har ventet på en utbetaling fra NRK har vært nærmere en åtte-ni uker. Men da ringte jeg dem og spurte høflig hvor i systemet jeg var, og da ordnet de det manuelt umiddelbart. Det var også da jeg ble forklart saksgangen der inne.
Andre ganger igjen har jeg vært heldig og fått utbetalt før tiden, men det har vært sjelden. NRK er en stor byråkratisk dinosaur med mange ansatte i mange avdelinger og de mottar ENORME mengder med fakturaer hver eneste dag. Alle skal verifiseres, godkjennes og overføres til utbetaling.
Å gå direkte til namsmannen uten å selv ha gjort forsøk på å ta kontakt med dem tror jeg ikke hjelper noe tidsmessig i hvert fall. Når alt kommer til alt, er NRK tross alt en del av staten ...
Mvh Dan