Spørsmål rundt det å starte et AS!

Hei alle sammen!

I dag har jeg et ENK som går helt OK. Jeg går og drømmer om å starte et AS og få skikkelig sving på sakene. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.
Det som er tingen er at jeg er student og studerer for øyeblikket en Bachelor innad i Ingeniørfag. Derfor blir det perioder iløpet av året jeg ikke har tid til å jobbe så mye.

Nå fakturerer jeg for omtrent 20.000,- i måneden + jeg har studielån (7.000,-) fra lånekassa.
Jeg har ca 50.000 i oppsparte midler.
Det vil kun være meg som er ansatt i AS'et - foreløpig. Hovedfokuset mens jeg er student ligger KUN i å få AS'et til å gå rundt.

Jeg har nettopp brukt en del penger på å kjøpe opp domenene .no/.com/.org/.net til et spesifikt navn. Et flott navn btw ;)
Hvor mye egenkapital bør på toppen av aksjekapitalen for å starte et AS?
Hvor mye i månedlige utgifter må jeg beregne på et AS?
Burde jeg starte et nytt AS, eller omgjøre ENK'et til AS?
Hva er den enkleste måten å starte et AS på?

Hva er de største fallgruvene for et nystartet AS?

Er det noen som har tips til bøker/lesestoff rundt det å drive eget selskap?

Det kommer helt sikkert flere spørsmål etterhvert :)

Jeg kommer til å bruke denne tråden her for holde dere oppdatert på hvordan ting går - hvis ønskelig :)

Webforumet har hjulpet meg masse de siste årene. Takk til alle :)

Loven er at det skal være forsvarlig egenkapital i aksjeselskapet ut i fra risikoen. Ut i fra det du beskriver, virker det som om det er tjenester du selger, og da trenger du nok ikke noe særlig aksjekapital. Dersom de 20' er ren tjenestesalg, så vil du jo fort bygge opp egenkapitalen uansett (dersom du ikke tar alt ut som lønn).

Dersom du ikke er regnskapskynding, vil de største kostnadene for deg være regnskapsfører. Selve bokføringen skal du nok kunne klare selv med litt veiledning, men årsregnskap og ligningspapir vil koste deg rundtom 6000+mva (grovt estimat). Du må sørge for og bli registrert for årlig merverdiavgift. Da vil du kunne slippe unna med å bokføre 1 gang i året, og kostnaden bør ikke bli så stor, selv om du setter ut hele jobben til en regnskapsfører. Tar du ut lønn 1 gang i mnd, må du regne 3-5000 i årlige kostnader til lønnskjøring/innrapportering til det offentlige. Blir veldig mye gjetting - men det gir deg iallefall en pekepinn på hva du må kalkulere med.

Ellers blir det kostnader som påløper for at du skal kunne gjøre jobben din (pc, internett etc).

Så lenge selskapet ditt ikke har noen eiendeler av verdi, så er det egentlig ikke noe grunn til skattefri omdanning. Du kan strengt tatt bare stifte et as og begynne og selge til nye kunder derfra. Gamle kunder kan du "selge" til AS'et.

Enkleste måten å stifte AS er å ta en tlf til en regnskapsfører, så fikser de alle papirene - koster ikke skjorta.

Smbinfo

Medlem
Det som ikke er besvart ove kan kanskje være:

20 000 + 7 000. Ser at du slår sammen din private inntekt og det fra selskapet. De 20 000 skal de bli værende i selskapet eller er det noe du normalt bruker privat?

Om du skal bruke de 20 000 "privat" så husk å få med deg så mye som mulig som en kostnad i firmaet. Det kan være som en bærbar PC, lunsj med kunder/forretningsforbindelser osv. Det viktigste her er å dokumentere godt i bilagene hva utgiften gjaldt om det er en utgift i "grenseland".

Skal du ta det ut, ta deg gjerne som lønn (mest fornuftig opp til du har en samlet inntekt a ca kr 600 000), men det går fint å ta ut småbeløp underveis for så å kjøre en lønnskjøring på slutten av året. Det er ikke helt etter boka, men kan spare deg kostnader v/regnskaspfører og vil nok ikke gi noen konsekvenser.

Er antakelig ikke noe fare, men ta ikke ut mer lønn en lånekassen tillater deg. Gjør du det gjør de om stipendet ditt til lån.

Når det gjelder drift/oppstart av selskap og bøker så er det vel først og fremst gründerbøker om Lean Startup og lignende som er populære. I korte ordlag er dette salg og jobbing med inntekter fra dag 1. Selg betaversjon, ta oppdrag som er på grensen til hva du kan levere etc.

Men det er veldig avhengig av person, og også type bedrift. Skal du lage den neste facebook, så er jobbing med produktet det eneste du trenger å gjøre, så selger det seg selv. Mens mer "normale" bedrifter kan ha svært god nytte å følge en Lean tankegang med slagsfokus.

"The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses"

Dette er jo en bok som tar for seg hvordan skape en lønnsomm bedrift, men usikker på om det er det du er ute etter, evt en bok om myndighetspålagte ting og andre lover og regler? Kjenner ikke til noe her annet enn siden vår og de andre sidene delt på forumet her.

Foruten https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/ kan være verdt å få med seg.

Topp