Spørsmål om WP

Hei folkens,

roter rundt på WP siden min nå. Klarer ikke få til to content areas inne på siden min. Jeg vil at 75 % av venstre content-area skal ha info, mens høyresiden skal være 25 % og ha en annen type info i seg. Hvordan får jeg delt opp siden på den måten? Har det noe med themes å gjøre, eller endres det et annet sted?

Forresten, er det mulig å slette "alt" man har gjort med wp fra installasjon? Jeg tror jeg har rotet litt mye rundt nå, hadde vært greit med en frisk start når jeg virkelig går igang med å lage siden.

Bruker vanlige Twenty-Eleven temaet. Det er endel Widgets ja, men alle disse virker å bare være en samling linker, f. eks "Recent posts" "Search field" etc. Ser ingen der du kan legge inn en annen side sammen med den du har.

hvaer

Medlem
Det er helt klart temabasert. En billig og enkelt måte til å få det til hvordan du ønsker er Visual Composer for Wordpress. Da kan du fremdeles kjøre på med standardtema og få sider som ser meget bra ut. Selv har jeg lekt med denne i det siste, og det er helt utrolig hvor enkelt man kan få sider som ser meget bra ut. Kjørte en test på en side, hvor designerne skulle lage sitt, og jeg gjorde mitt med VC. Resultatet ble omtrent likt, og jeg brukte 2 timer med VC, mens designerne brukte tilsammen 12 timer med programmering.

Og ja, du kan slette som du vil. Har du installert med fantastico, så skal du ha en oversikt der over installerte ting, og slette enkelt. Har du installert manuelt, er det ørlite mer knot, men fortsatt enkelt.

Har kommet meg litt videre i arbeidet. Jeg har en width på nettsiden min som er litt smal. Hvilken .php fil må jeg mest sannsynlig endre på for å fikse dette? Bruker Pinboard Theme

Takker for svar folkens. Det virker for meg som at WP er dritbra og enkelt for bloggere, men ikke fult så enkelt for de som bare vil lage en statisk side og kunne gjøre store endringer i utseende. Med mindre du kan php da, og det kan ikke jeg!

Skal gjøre et forsøk i DreamWeaver, hadde et kurs i det for 8 år siden så noe bør vel være inntakt. Skal si fra hvordan det går!

TorsteinO

Art Director & grunder
Aller enkleste løsning for å "starte fra scratch" er vel å bare bytte prefix i wp-config.php. Titt litt nedover der, så finner du denne biten:
PHP:
/**
 * WordPress Database Table prefix.
 *
 * You can have multiple installations in one database if you give each a unique
 * prefix. Only numbers, letters, and underscores please!
 */
$table_prefix  = 'wp_';

Hvis du bytter ut wp_ med f.ex. wp1_ så vil du måtte gå gjennom oppsettet på nytt, alt av innstillinger og innhold er borte, osv.

Nesten ihvertfall - alle filer du har lasta opp er fremdeles der, f.ex. vil alt av plugins og themes vil ligge klare, men være "deaktiverte", og alt av bilder og andre ting du har lastet opp ligger fremdeles i uploads-mappa.

Så på sett og vis kan det være en fin måte å fjerne alt av rare innstillinger og tull og tøys, men fremdeles slippe å installere alt av plugins osv fra scratch, bare behold de du vil ha, og slett resten i en fei.

Hvis du har laget noen sider/innlegg du vil beholde også kan du gå til "verktøy->eksporter", så kan du laste ned en fil som inneholder alt av sånt innhold, samt menyene. Så, når du har "sletta" hele installasjonen kan du evt gå til "importer", også under "verktøy", velge "wordpress" derfra (da installerer den en plugin som lar deg importere slike wordpress-xml-filer som den du lastet ned tidligere), så importerer du denne fila, og så er alt på plass igjen (du må vel fremdeles velge å aktivere eventuelle menyer)

Topp