Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om SEO, ranking, tags, meta, besøk fra google ++

Marita

ordleker
Jeg trenger litt hjelp i forhold til sida mi smartetips.no. Trenger rett og slett noen smarte råd og tips ;)

Jeg har etterhvert nå skjønt at SEO er utrolig viktig, om man ønsker besøk fra Google - noe jeg jo gjør. Jeg har installert All in one SEO pack og XML-sitemap (om jeg utnytter de til fulle er en helt annen sak..)

1. På andre sider, så er det meta-tags i kildekoden - ikke på min. Jeg endret design igår, og plutselig er meta-tagsene forsvunnet på alle sider. Må jeg gå igjennom All in one SEO pack på nytt?

2. Hvor viktig er det å bruke tags? Og er det slik at jo flere, jo bedre (i forhold til ranking på google). Tenker f.eks på slanking, slank, slankere osv. Eller bryr ikke Google seg så veldig om tags, om de allikevel finnes i artikkelen?

3. La oss si at jeg har 100 artikler på siden, og at 10 av dem omhandler slanking. Vil dette være positivt i forhold til "slanke-søkeord" og ranking enn om jeg bare hadde 2? Forstår at det jo er flere artikler å søke på.. For å si det annerledes, om google forstår at "denne websida har mange artikler om dette temaet, la oss sende søkeren dit"..?

4. Innlenker. Har det noe å si for google-ranking hva sidene det linkes fra, til meg, handler om? Vil det være dumt å ha en innlenke fra et nettsted om motorsykler, når ingen av mine artikler handler om det? Eller er dette ett fett, "en innlenke er en innlenke"?

5. Sida mi er veldig ung (en måned), med bare 13 artikler. Jeg har hatt 157 totale besøk via 105 søkeord siste måneden. Er dette bra eller ikke, eller må det sees i forhold til antall besøk totalt (4500 siste måneden), og vil dette forbedre seg drastisk ettersom sida blir eldre, med mere innhold? La oss si om ett år, når sida er eldre og har langt flere artikler - hva slags mål bør jeg sette meg i forhold til % av trafikk fra google?

6. Jeg har funnet en google-side om hvilke søkeord det betales mest på (har ikke linken nå, siden bokmerkene mine er på en annen disk) - bør man bruke denne for å finne ord det er smart å bruke i artikler, slik at adsense-annonsene som kommer opp betales mest mulig? (Herlighet, for et utrolig krøkkete formulert spørsmål.. :p )

7. Om jeg ser at ett søkeord ranker relativt høyt i google, kan jeg "utnytte" dette på noen måte, og få artikkelen lengre opp i resultatet? Ved f.eks å endre litt på artikkelen, bruke det spesifikke ordet flere ganger eller noe sånt? Har noen søkeord som er på typisk 5. plass, men de aller fleste besøker vel de øverste..

8. Hva er viktigst - alder på nettside, antall artikler eller SEO-kvalitet på artiklene? Eller en kombo?

Mange spørsmål fra meg, veldig takknemlig for hjelp her :)
 

Tonny Kluften

Administrator
6. Disse søkeordene som det betales mest for er også de søkeordene som flest bygger sider for. Altså, konkurransen er større og dermed er det ikke sikkert du tjener mer penger.

Uansett, ikke skriv artikler for kun ett søkeord. Bruke flere i samme artikkel. Ikke bare f.eks. "slanking", men bruk både "brunkrem", "produktnavn" og "badestrand Oslo" i samme artikkel, da slipper du unna med bare en tredjedel av artiklene.
 

Epsilon

Medlem
Jeg får opp dette som din metainfo. Du kan godt skrive en litt lengre meta description. (Google kan velge å vise den som tekst under titteltagen når noen søker på smartetips.no)

<!-- All in One SEO Pack 1.6.10 by Michael Torbert of Semper Fi Web Design[309,342] -->
<meta name="description" content="Tips og råd om stort og smått!" />
<meta name="keywords" content="tips, smarte tips, helse, råd, selvutvikling, blogging, skjønnhet, mote, økonomi, guide, samliv, marita, marita hansen, vektnedgang, slanking, kjerringråd, stress" />

Meta tags er ikke så viktig for søkemotorene som det en gang var, men det er allikevel greit å ha de i orden. Du burde gå igjennom meta keywords og se om de står i body-teksten på forsiden din. Hvis de ikke står der ville jeg enten ha lagt de til, eller fjernet de fra metakeywords.

Du kan godt bøye ord i metatagsene dine. Hold deg gjerne til rundt 10 ord.

Ja, det spiller en rolle hva sidene som lenker til deg handler om. Det beste hadde vært å få lenker som omhandler f.eks. slanking, har slanking i titteltagen, og i ankerteksen til siden din. F.eks. at det står du kan lese om slanking på smartetips.no. Da står slanking i ankerteksen. Men (nesten) uansett hvem som lenker til deg så hjelper det, litt eller mye, på pagerank'en din.

Som tonny sier, det kan være klokt å fokusere på nøkkelord hvor du har mulighet for å komme på topp.

Kan du posten den lenken om Google-nøkkelord som koster mest når du når tak i den?
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er opplest og vedtatt at meta keywords ikke spiller noen rolle lenger, jeg ville ikke kastet bort tid på det.

4. Generelt sett kan man si at innlenker ikke vil skade deg uansett så kjør på, få lenker der du kan.

7. To ting er effektive her (etter at du har optimalisert innholdet på siden). Flere innlenker til siden og kommentarer til artikkelen. Jevn tilstrømming av kommentarer kan gi bedre ranking.
 

Gaasehud

Medlem
Som Tonny sier kan du vel strengt tatt droppe meta keywords... Men jeg ville beholdt keywords i WP, de dukker jo faktisk opp på siden og kan kanskje ha en liten fordel.

Bare du fortsetter å skrive bra innhold, så er det nok kos for google å svømme i, sammen med innlenker og etterhvert alderen på siden.

Lykke til! :)
 

Epsilon

Medlem
@Mattis mener du at det er like så greit å ikke ha metakeywords i det hele tatt?
Jeg ser du har lagt inn metakeywords på sidene du lenker til å signaturen din.
 

misslissie

Medlem
Hei Marita,
Som jag har nemnt så är jag en newbie. Jag hämtar info från nät där jag kan finna. Springer ibland på förnuftiga sidor. Denna här damen verkar som hon vet vad hon pratar om. Ta en kikk. Har följt henne ett bra tag nå.

YouTube - Kanaal van lisa3876

Misslissie
 

Bew

Medlem
1.
All in one SEO pack må innimellom aktiveres på nytt etter man har byttet theme eller oppgradert... Ser at META data er oppe og går igjen på siden din nå, så regner med du fikk fikset det.

Når det gjelder META data er dette mindre brukt i dag enn for ettpar år siden. Google finner for eksempel de nøkkelordene de mener er relevante for siden din selv vet å "lese" teksten på siden...
Noen mener bing og yahoo fremdeles ser på META keywords ( i allefall til en viss grad), men her er jeg ikke sikker...
Jeg bruker selv META data, det skader i allefall ikke, og hjelper meg til å huske hvilke ord jeg forsøker å rangere for på de forskjellige sidene...

2.
Når det gjelder tags bruker jeg dette mye. Jeg får mye besøk på forskjellige sider via tags-kategorier.
Tags hjelper også besøkende til sidene med å finne flere artikler innenfor samme emne.

3.
Nøkkelordene for hovedsiden din vil til enhver tid være ord som går igjen i teksten på forsiden.
I stedet for å tenke at søkeord skal være relevante for siden din som helhet, forsøk å tenke på at hver artikkel er en liten "miniside" med egne nøkkelord.
Hver artikkel om slanking drar inn besøkende som leter etter informasjon om dette temaet. Når det er sagt er flere artikler innenfor samme tema bare et pluss. Spesielt om du er flink å internlinke mellom artikler som omhandler det samme. Gode interne linker er nyttig for leserene samtidig som det er god SEO.

4.
Alle inn-linker er bra, men relevante linker inn til ditt nettsted er best. (Sammen med gode anker tekster for linkene inn).
Jeg ville heller hatt en god link inn fra ett sted som handler om det samme enn to linker inn fra et sted om motorsykler om jeg ikke skriver et ord om dette.

En annen ting du kan tenke på er dyplinker, der du får linker inn til enkeltartikler.
Et eksempel her vil være en link med ankertekst "12 tips for en bedre økonomi" som linker til artikkelen med samme navn, og ikke til hovedsiden på bloggen din.
Relevante linker inn til enkeltartikler er noe jeg benytter mye, og her er jeg veldig fornøyd med resultatene.

5.
Etterhvert som sidene blir eldre blir også resultatene i søkemotorene bedre.
En helt ny side kan ofte få en "boost" fra google, med mye besøk den første tiden.. Etter en stund kan antall besøkende gå ned, før de øker og stabiliserer seg etter en stund (uker, måneder...)
Vær flink å skaffe innlinker, både til hovedsiden din og til de forskjellige artiklene. Skriv god tekst, link gjerne internt mellom artikler og hold ut selv om du skulle få en periode med mindre besøkende.
Dette vil lønne seg på sikt...

Når det gjelder hva du bør kunne forvente deg av antall besøkende på sikt er vanskelig å si... Dette er mål du kan sette for deg selv etterhvert...
Om du ikke annonserer siden din vil en større andel besøkende komme fra søkemotorene enn om du ikke aktivt annonserer siden (ppc, bannerannonser osv)... Så vanskelig å gi noe svar på hvor mange % av besøk som kommer fra søkemotorene...

6.
Hvis det er denne artikkelen om de dyreste søkeordene du sikter til, ville jeg nok heller fokusert på de ordene som er naturlige for siden din... Du vil tjene mer på det i lengden enn om du jager søkeord som ikke er relevante for siden din i den tro at du vil tjene mer penger på disse...
Igjen, tenk på at hver artikkel du har på siden din er en egen miniside med egne søkeord...

7.
Om du ser at enkeltord gir deg gode besøk fra søkemotorene og gode plasseringer hos disse, finn ut hvilke artikler disse ordene gjelder, og skaff dyplinker inn til disse... (Med søkeordene som ankertekst) Bruk også interne linker med nøkkelordene fra andre (relevante) artikler på din egen side...
Husk, det er ikke sikkert det hjelper å skrive masse artikler om "vakre krøller" hvis det er en bestemt artikkel om temaet som rangerer godt og drar inn besøk... Det kan hende det hjelper mer å få gode linker inn fra andre sider til denne artikkelen, samt interne linker inn fra egne artikler som omhandler skjønnhet, sminke osv...

8.
En kombo...
 

Marita

ordleker
Tusen takk for så mange svar! :)

Meta-keywordsene har nok vært der hele tiden, var bare jeg som ikke tenkte å scrolle nedover i kildekoden. Jadda :eek:

Ser forresten at meta keywords er det samme som jeg velger som tagger, var ikke klar over at det fungerte sånn. Da skal jeg bli mere bevisst på hva jeg velger - hvis det har noe å si, da.

Ang. det at kommentarer gir bedre rangering - av en eller annen grunn ser det ikke ut som folk som besøker artiklene er så veldig villige til å kommentere - bortsett fra den slankeartikkelen, men den er vel den mest "kontroversielle" av dem også, samt mest besøkt pga. twingling. (Som det forøvrig blir mindre av etterhvert.) Det er vel kanskje mest for at det ikke er en personlig blogg, og hva annet kan man si til tips om hvordan man skal få krøller, enn takk? :p Kan jo evt. oppmuntre til kommentarer nederst i artikkel, som jeg har gjort noen steder.

Lurer fremdeles på dette med bruk av tags i artiklene, i forhold til SEO - er det bedre med 5 spesifikke eller 20 litt mere generelle? Altså, slanking, vekt osv - vs - slanking, slankere, mat, vekt, spise, godteri, kg osv osv osv..

En annen ting du kan tenke på er dyplinker, der du får linker inn til enkeltartikler.
Et eksempel her vil være en link med ankertekst "12 tips for en bedre økonomi" som linker til artikkelen med samme navn, og ikke til hovedsiden på bloggen din.
Relevante linker inn til enkeltartikler er noe jeg benytter mye, og her er jeg veldig fornøyd med resultatene.

Tenker du da på at jeg f.eks fra bloggen min på marita.net har link til spesifikk artikkel med tittelen, istedetfor "nå har jeg skrevet en ny artikkel, se _her_". Når du snakker om at du har benyttet deg mye av relevante linker, tenker du da på at du selv har hatt flere sider som du har linket imellom, eller at du har fått andre til å linke til spesifikke artikler?

Igjen - takk! :)
 

Bew

Medlem
Meta keywords er de samme som tags på postene dine fordi dette er instillingen du bruker i All in one SEO pack.
Du kan definere keywords for hver post om du velger bort dette alternativet i SEO pack instillingene dine og velger keywords manuelt for hver post.
(Scroll ned før du publiserer posten, og fyll inn informasjon for posten i SEO pack feltene helt nederst på siden din.. Samme side som du skriver postene på )

Kommentarer på denne typen blogger er ikke alltid like lette å få, men om du skriver artiklene dine på en måte som oppfordrer til diskusjon kan det hende det kommer ;)
Oppfordring til kommentarer kan fungere, kanskje be om lesernes beste tips, eks "Hva er dine beste tips for å bevare krøllene gjennom dagen"... Her er det bare å prøve seg fram...

Når du velger tagger for postene dine, forsøk å velge tags du kan bruke i flere poster... Antall tags er jeg ikke sikker på, men jeg kjører ofte med 3-5 tags... Gammel vane, hvor bra eller ikke dette er aner jeg ikke... (Bør teste dette ut litt selv faktisk...)
Når det gjelder posten din om vektnedgang kan "lavkarbo" være en fin tag. Forsøk å tenke over hva slags ord personer kan søke etter som samtidig er relevante for artikkelen din... Da finner du gode tags... (Velg også ord som går igjen i artikkelen)

Når du twingly-horer gir du artiklene du linker til gode, relevante innlenker... Du linker fra en artikkel om for eksempel krøller til en annen artikkel som omhandler det samme... Dermed hjelper du artikkelen på klikk.no om krøller til å rangere bra for søkeordene sine...
Du linker altså ikke til klikk.no, men til selve artikkelen på klikk.no/artikkelen... Dette er en dyplenke.
Når du selv linker til nye artikler fra marita.net til smartetips.no kan du forsøke å koble sammen poster som omhandler det samme...
Eksempel:
Posten DeUtvalgte: Lena Beatrice om fett.. | marita.net omhandler en blog skrevet av en person som har gått ned i vekt ved hjep av lavkarbo kosthold... I en slik blogpost kan du henvise videre til posten GÃ¥ ned i vekt pÃ¥ en sunn mÃ¥te | smartetips.no med ankertekst "10 smarte tips for vektnedgang" eller noe sånn... Da har du en relevant dyplenke fra marita.net til smartetips.no med relevant ankertekst... Dette kan igjen hjelpe posten på smartetips.no til å ranke bedre...

Relevante dyplenker kan du også forsøke å få fra andre sider... Bytte lenker, be om lenker, være aktiv på andre blogger som omhandler samme tema osv...

Jeg har flere blogger som omhandler samme tema, så jeg linker fra en artikkel på en blogg til en relevant artikkel på en annen blog, og får dyplenker på denne måten...
 
Sist redigert av en moderator:

Marita

ordleker
Tusen takk for kjempefint svar, Bew! Sånne svar som tilogmed jeg forstår ;)

Og til noe av det siste du skriver - det er noe jeg ikke har tenkt noe særlig på. Avogtil twingler jeg jo innlegg på vg til marita.net - og det har vel bare skjedd en gang at jeg har dyplenket videre til smartetips.no. Smart, smart - skal jeg være mere bevisst på. Og uansett, egentlig, om jeg twingler eller ei.

Nå har jeg forøvrig fått opp en feed på marita.net da, som viser siste 6 poster på smartetips.no - vet ikke om det her noe å si SEO-messig, men?
 

picxx

Well-Known Member
Når du twingly-horer gir du artiklene du linker til gode, relevante innlenker... Du linker fra en artikkel om for eksempel krøller til en annen artikkel som omhandler det samme... Dermed hjelper du artikkelen på klikk.no om krøller til å rangere bra for søkeordene sine...
Du linker altså ikke til klikk.no, men til selve artikkelen på klikk.no/artikkelen... Dette er en dyplenke.

Greit å få med seg...
ALLE twingly linker bør merkes med nofollow!
 

Gaasehud

Medlem
@Mattis mener du at det er like så greit å ikke ha metakeywords i det hele tatt?
Jeg ser du har lagt inn metakeywords på sidene du lenker til å signaturen din.
Tja, det er vel bevist at de ikke har noe å si for Google – eller har jeg tatt det fra luften? Ja, jeg bruker det på de sidene – legger det inn mer eller mindre automatisk i WordPress-postingen. :)
 
Topp