Spørsmål om annonsegrupper

i-net

WF 09
Er ny i Adwords. Har laget min første kampanje der og synes det gikk greit nok. Ville gjerne få litt klarhet i dette med annonsegrupper. Hva er egentlig poenget med slike annonsegrupper?
Er det bare for å ha muligheten til å lage spesifikke annonser til hvert sett av annonsegrupper? Eller har det en større hensikt?
I steden for å bry seg om slike annonsegrupper, er det mer fristende å bare ha en stor annonsegruppe med 200+ nøkkelord, og deretter bare slette de som ikke fører til salg. Men ville gjerne høre hva dere mener om dette.
 

srm

Medlem
Ja, formålet er å differensiere på annonsebudskap opp mot forskjellige hauger av søkeord.

I steden for å bry seg om slike annonsegrupper, er det mer fristende å bare ha en stor annonsegruppe med 200+ nøkkelord, og deretter bare slette de som ikke fører til salg.

Ja, men da har du nok ikke veldig målrettede budskap i annonsetekstene. Fordel for en dekkhandler å kunne henvende seg direkte til Toyota-eiere dersom noen søker på "Rav4 dekk" f.eks.

Jeg minns å ha lest at Google faktisk anbefaler å ha mange annonsegrupper i stedet for mange kampanjer. Da blir det i hvert fall færre klikk på deg når du skal navigere rundt :)
 

semb

Medlem
jo flere annonsegrupper jo bedre. annonsene blir da mer relevante, og siden det pekes til kan styres bedre. dessuten påvirker det quality score positivt.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Husk at plasseringen av annonsen din bestemmes av tre faktorer:

(maksbud)*(klikkfrekvens)*(relevanspoeng for landingsside)

Dersom klikkfrekvensen for ett søkeord blir helt elendig, drar det ned klikkfrekvensen for den aktuelle gruppa og du må kompensere med et innmari høyt maksbud for å komme på førstesiden.
 

Tonny Kluften

Administrator
Husk at plasseringen av annonsen din bestemmes av tre faktorer:

(maksbud)*(klikkfrekvens)*(relevanspoeng for landingsside)

Dersom klikkfrekvensen for ett søkeord blir helt elendig, drar det ned klikkfrekvensen for den aktuelle gruppa og du må kompensere med et innmari høyt maksbud for å komme på førstesiden.

Så det vil ikke lønne seg å ha store grupper, heller mange grupper? Slik at et søkeord ikke gjør alle andre dyrere. Det vil jo alltid være et ord som gjør det dårligst og det drar ned alle andre. Ideelt sett skulle man bare ha et ord i hver gruppe?
 
Topp