Kjapp og trygg hosting for Wordpress

spørsmål: Ang. beskyttelse av domenenavn

sammy

Medlem
Hei igjen derute:)

Jeg skal opprette en hjemmeside for salg.
Jeg må da ha et domenenavn. Da lager jo man navnet etterfulgt av dott og for eks no
Dette navnet er etter det jeg har forstått opptatt og kan ikke benyttes av andre.
Eller kan det det?
Hvis jeg for eksempel lager domenenavnet: Min butikk.no
Er det da mulig at andre kan bruke det samm navnet bare etterfulgt av .com? D.v.s
Min butikk.com

Hvis så er tilfelle, hvordan beskytter man seg mot dette.

Vennlig hilsen
sammy
 
J

Jiberish

Guest
Det er fritt å registrere det samme med andre endelser ja. Hvis det er viktig for deg så må du ta alle.
 

sammy

Medlem
Takk for gode svar:)
Men hvis man registrerer navnet foran .com eller .org som varemerke. Hva da?

Vennlig hilsen
sammy:rolleyes:
 

Kassimaja

Geocacher
Da kan noen andre bruke navnet i en annen kategori enn det du har registrert varemerket ditt som. Hva tror du hindrer en kineser fra å registrere et .com adresse somdu har registrert som .no? Absolutt ingen ting.
 

sammy

Medlem
Da kan noen andre bruke navnet i en annen kategori enn det du har registrert varemerket ditt som. Hva tror du hindrer en kineser fra å registrere et .com adresse somdu har registrert som .no? Absolutt ingen ting.

Det er selfølgelig riktig:) men jeg er ikke så opptatt av kineserne. Det vil vel i det minste gi beskyttelse i Norge?:rolleyes:

Vennlig hilsen
sammy
 

Kassimaja

Geocacher
Dt kommer ann på hvor unikt navnet du skal bruke er. Er det et generisk navn eller uttrykk får du en svakere beskyttelse enn hvis du har et unikt navn.
Et eksempel: Gul er et beskyttet varememerke i Norge, men det hindrer ikke andre firma i å bruke både ordet gul og fargen gul i sine navn og i markedsføring. Dette er på grunn av at det er en vanlig ord og farge.
 

sammy

Medlem
Dt kommer ann på hvor unikt navnet du skal bruke er. Er det et generisk navn eller uttrykk får du en svakere beskyttelse enn hvis du har et unikt navn.
Et eksempel: Gul er et beskyttet varememerke i Norge, men det hindrer ikke andre firma i å bruke både ordet gul og fargen gul i sine navn og i markedsføring. Dette er på grunn av at det er en vanlig ord og farge.

Takk for svaret Ståle. Det er akkurat dette jeg ville ha "klarert" :)

Vennlig hilsen
sammy:)
 

Alf

Medlem
Ta disse i tillegg til no. Com, net, org, info, evt. se, dk. Så slipper du alle disse som vil prøve seg, og du slipper masse egrelser:)
 
Topp