Sosialt eksperiment!

PIP

Medlem
Dette handler rett å slett om å bruke internett og sosiale medier for alt det er verd. Kan man skape "noe" ut av lite å ingenting. Hjelper det for eksempel å skrive om det på et forum? Jeg synes vel at alle her burde melde seg på som tilhenger på bla facebookgruppa og på Twitter!

Nå har jeg tenkt å kjøre på noen måneder og se hva som skjer. Kan hvem som helst blir kjendisblogger selv om innholdet på bloggen bortimot er uten interesse for noen andre enn en selv? Det gjenstår å se! :D

Et sosialt eksperiment!

picxx

WF 09
Hadde vært morsomt å fulgt med om du hadde noen retningslinjer og mål på prosjektet.
"Å bruke sosiale medier for det de er verdt" blir liksom litt vagt.
"Sosiale medier" i seg selv er jo et rart ord..sosiale medier er jo alt fra sms, nettsamfunn, forum, videosider, bildesider, TV, radio og nær sagt alt mulig annet hvor man dele nyheter og oppdateringer med andre enn seg selv.

Hva er det du skal gjøre, hva er hensikten og hva er ditt mål?

PIP

Medlem
Du sier noe. Nå ramlet dette ned i hodet på meg i går, uten at det var så veldig gjennomtenkt. Men hele poenget må være å få like mange lesere og tilhengere som "toppbloggerene" I Norge. Den store utfordringen nå er å skrive og mene om ting som som engasjerer. Men prosjektet i seg selv vil jo være en viktig del av innholdet. Det store spørsmålet er om det er mulig!? Kan en helt vanlig fyr som meg, oppnå dette? Haha.. jeg har ikke så mye spennende å skrive om :p

Den største fordelen min må være domenenavnet. Lett å huske og lett og formidle. Tips meg gjerne om ting jeg kan skrive og mene noe om. Og ikke minst... bli en tilhenger. Jeg har som mål å ha flere tilhengere enn Trine Grung! Ambisjoner | WWW.PIP.NO

picxx

WF 09
men det er kanskje et litt dirty tricks? :D

er jo ikke det.
Du har jo ikke lovet at DU skal vise dem puppene til Trine. ;)
Blir sikkert en del 12-14 årige halvkåte gutter som blir småforbannet, men so what?

PIP

Medlem
Jeg må vel prøve å mene noe på den bloggen også, og det med antall var bare et delmål hehe... et sted må man jo begynne. Nå har jeg hatt det domenet i ca. 10 år uten å vite hva jeg skal bruke det til. Og siden jeg ikke kom på noe fornuftig, så hvorfor ikke bli "kjendisblogger" haha... Så får vi se hvor langt vi kommer, og hva som må til... Gode tips mottas med takk! :D

PIP

Medlem
er jo ikke det.
Du har jo ikke lovet at DU skal vise dem puppene til Trine. ;)
Blir sikkert en del 12-14 årige halvkåte gutter som blir småforbannet, men so what?

Hehe... jeg la heller ut et bilde av meg selv fra Paradise Hotel... :p

Msites Ltd

Livsnyter
Siden det gikk litt tregt på fansiden til PIP ga jeg han en liten "kickstart" - og tallene steg kraftig med en gang!

Dette fordi jeg synes prosjektet er både bra og kult, samt at dette viser at sosiale medier fungerer. Litt hjelp til en kollega på web synes jeg vi alle kan gjøre innimellom. Så nå oppfordrer jeg dere andre til å gjøre litt av det samme!
Sammen er vi sterke!

peterandrej

pensjonert moderator
Aner jeg at du bare har "hoppet" inn i dette? Allerede i innlegget "ambisjoner" avslører du jo at du ikke akkurat har tenkt igjennom disse tingene, virker det som:

Vi har kjendisbloggere som Trine Grung og Voe, og de må jo ha startet et sted? Og på et eller annet tidspunkt, har de for en eller annen grunn fått oppmerksomhet i de store mediene som VG og Dagbladet.​

Her konkluderer du jo med at disse to damene har "startet" et sted, noe som selvsagt er riktig. Men da er du snublende nær å konkludere med at de har "jobbet" eller "fortjent" eller til og med har "kvalifikasjoner" som har ført til omtale i VG og Dagbladet.

Hva hvis jeg slenger ut påstanden om at en blogger som Voe slett ikke er "der hun er" på grunn av dyktighet eller andre "kvalifikasjoner", men snarere at hun er bloggkjendis i dag som et resultat av tilfeldigheter og flaks? Jeg, som har jobbet med slike ting i årevis, har jo fulgt med på disse tingene. Jeg våger påstanden at Voe dukket opp på nøyaktig riktig tidspunkt med det nøyaktig riktige utseendet, og mer viktig; med den nøyaktig riktige alderen.

Vi som har fulgt litt med vet jo at moteblogging "tok av" for et drøyt år siden i mediene. Det var stort sett bloggeren Ida Wulff VG skrev om den gangen. Vel, Ida Wulff er for gammel til å interessere småjentene som vokser opp nå, og de andre motebloggerne var enda eldre. Det var ganske enkelt et "hull" i markedet. Og ganske riktig. Voe fyllte det hullet på en effektiv måte. Hun var på mange måter perfekt.

Hun var 13. Hun var søt. Hun hadde god smak i klær. Hun hadde tilsynelatende mange venner. Og hun begynte å blogge (antagelig tilfeldig) akkurat på det tidspunktet da mange 13 år gamle jenter søkte etter en jenteblogger de kunne identifisere seg med. Man kan på mange måter si at Voes viktigste kvalifikasjon som moteblogger og tenåringsikon nettopp er et hun er ganske middelmådig. Hun er søt, men ikke for søt. Hun er flink, men ikke for flink. Hun har mange venner, men ikke for mange venner.

(At høyskoler henter henne inn som foredragsholder er for meg uforståelig, men det er en annen sak.)

Trine G har ment mye om mye, men av de kjendisbloggerne jeg vet om så er vel hun den jeg regner som minst interessant. Etter min oppfatning melder hun lite av interesse. Jeg opplever henne heller ikke på noen måte som noen autoritet på området sosiale medier. Trine G har jobbet i mediene i mange, mange år som journalist. At hun har fått fyken i TvNorge og etter det begynt å blogge gjør ikke henne til noe spesielt interessant objekt, heller tvert imot egentlig.

-----

Mitt poeng er at dette eksperimentet ditt virker veldig lite gjennomtenkt og det ser egentlig mest ut som et resultat av at du har kjedet deg i en ettermiddag, for så å slenge opp en blogg og kalle det "sosialt eksperiment".

Ikke misforstå. Det er veldig interessant med eksperimenter i sosiale medier, men da må de jo være gjennomtenkt, være en del av en plan og kanskje til med mulig å både måle og etterprøve.

Dette prosjektet virker dog mest som bare tull uten interesse for andre enn deg selv og Msites (som virker voldsomt entusiastisk i tråden her av uforståelige grunner).

NB! Tar forbehold om at jeg ikke på noen måte har satt meg grundig inn i postene dine og selvsagt kan ta feil, men jeg har sett minst femti slike eksperimenter de siste fem åra, og de har startet akkurat på samme måten.

picxx

WF 09
Jeg synes du skal slå deg sammen med pong her på forumet jeg.
Det kommer til å bli en uslåelig duo.
Pip & Pong.
Blir som Are & Odin, Helan & halan, sonny & cher.

:D

PIP

Medlem
peterandrej - Ironi, humor og en stor dose livserfaring av den sorten man virkelig lærer av, kan du lett lese mellom linjene. Med mindre man velger en negativ vinkling. En humoristisk og flåsete tilnærming trenger ikke å bety at man ikke tenker gjennom ting. Og alt man tenker kommer ikke nødvendig til uttrykk gjennom bloggen. Nå skal det poengteres at jeg hverken er sosialantropolog eller psykolog, men jeg er i stand å tenke en tanke lenger enn det som står med det skrevne ord på pip.no. Og jeg har fire gode grunner til å gjøre det jeg gjør. Det vil komme til uttrykk på bloggen etterhvert. Du har bloggere som Voe og TG som man kan sette i hvilken bås man selv ønsker. Ufravikelig er det uansett at de har fått mye oppmerksomhet og medieomtale.

Personlig så synes jeg det er synd at du ikke leser alt når du først bruker tid på gjøre deg opp en mening. Du kan lese "om meg", og første posten på bloggen, og der står det veldig mye av det du sier i innlegget ditt. For ja, jeg kjeder meg stadig vekk. Bloggen er om meg og mitt liv.

Og jeg tror absolutt at resultatene vil være målbare. På mer enn en måte ;)

Ha en fin dag peterandrej!

PS! Msites er forøvrig det jeg etter kort tids bekjentskap vil kalle en venn og aliert. Han har en stor dose galskap og humor, som jeg liker, samt at han har gjennomskuet meg ;)

Topp