Aner jeg at du bare har "hoppet" inn i dette? Allerede i innlegget "ambisjoner" avslører du jo at du ikke akkurat har tenkt igjennom disse tingene, virker det som:
Vi har kjendisbloggere som Trine Grung og Voe, og de må jo ha startet et sted? Og på et eller annet tidspunkt, har de for en eller annen grunn fått oppmerksomhet i de store mediene som VG og Dagbladet.
Her konkluderer du jo med at disse to damene har "startet" et sted, noe som selvsagt er riktig. Men da er du snublende nær å konkludere med at de har "jobbet" eller "fortjent" eller til og med har "kvalifikasjoner" som har ført til omtale i VG og Dagbladet.
Hva hvis jeg slenger ut påstanden om at en blogger som Voe slett ikke er "der hun er" på grunn av dyktighet eller andre "kvalifikasjoner", men snarere at hun er bloggkjendis i dag som et resultat av tilfeldigheter og flaks? Jeg, som har jobbet med slike ting i årevis, har jo fulgt med på disse tingene. Jeg våger påstanden at Voe dukket opp på nøyaktig riktig tidspunkt med det nøyaktig riktige utseendet, og mer viktig; med den nøyaktig riktige alderen.
Vi som har fulgt litt med vet jo at moteblogging "tok av" for et drøyt år siden i mediene. Det var stort sett bloggeren Ida Wulff VG skrev om den gangen. Vel, Ida Wulff er for gammel til å interessere småjentene som vokser opp nå, og de andre motebloggerne var enda eldre. Det var ganske enkelt et "hull" i markedet. Og ganske riktig. Voe fyllte det hullet på en effektiv måte. Hun var på mange måter perfekt.
Hun var 13. Hun var søt. Hun hadde god smak i klær. Hun hadde tilsynelatende mange venner. Og hun begynte å blogge (antagelig tilfeldig) akkurat på det tidspunktet da mange 13 år gamle jenter søkte etter en jenteblogger de kunne identifisere seg med. Man kan på mange måter si at Voes viktigste kvalifikasjon som moteblogger og tenåringsikon nettopp er et hun er ganske middelmådig. Hun er søt, men ikke for søt. Hun er flink, men ikke for flink. Hun har mange venner, men ikke for mange venner.
(At høyskoler henter henne inn som foredragsholder er for meg uforståelig, men det er en annen sak.)
Trine G har ment mye om mye, men av de kjendisbloggerne jeg vet om så er vel hun den jeg regner som minst interessant. Etter min oppfatning melder hun lite av interesse. Jeg opplever henne heller ikke på noen måte som noen autoritet på området sosiale medier. Trine G har jobbet i mediene i mange, mange år som journalist. At hun har fått fyken i TvNorge og etter det begynt å blogge gjør ikke henne til noe spesielt interessant objekt, heller tvert imot egentlig.
-----
Mitt poeng er at dette eksperimentet ditt virker veldig lite gjennomtenkt og det ser egentlig mest ut som et resultat av at du har kjedet deg i en ettermiddag, for så å slenge opp en blogg og kalle det "sosialt eksperiment".
Ikke misforstå. Det er veldig interessant med eksperimenter i sosiale medier, men da må de jo være gjennomtenkt, være en del av en plan og kanskje til med mulig å både måle og etterprøve.
Dette prosjektet virker dog mest som bare tull uten interesse for andre enn deg selv og Msites (som virker voldsomt entusiastisk i tråden her av uforståelige grunner).
NB! Tar forbehold om at jeg ikke på noen måte har satt meg grundig inn i postene dine og selvsagt kan ta feil, men jeg har sett minst femti slike eksperimenter de siste fem åra, og de har startet akkurat på samme måten.