Sortering av sendte faktura, betalte fakture etc

Tony J

Alle skal få
Hei, med tiden håper jeg at jeg kan vokse som bedrift.
Er det noen som har noen tips i forhold til hvordan å
ha orden på alt av papirer etc som jeg må ta vare på.
Dette gjelder det meste innen faktura, skatteetaten,egenerklæringer osv.

F.eks en egen perm for sendte faktura, egen perm for betalte osv.

Tar i mot tips med takk.

Tony

spikre

peterhamre.no
du Tony du Tony.. daglig nye litt halvsnåle spørsmål... hehe ;)

- En perm for alt som har med regnskap å gjøre (bilag, varige/løpende kontrakter, fakturaer) (denne byttes gjerne ut hver andre måned, samtidig som det gjøres MVA-oppgjør.
- En perm for alt av offentlige skriv osv.
- En perm for HMS

Husk at det meste av informasjon må lagres i 10 år. Om dette gjøres i papirform eller digital bestemmer du selv - det essensielle er at det skal være sortert og mulig for en ekstern person å sette seg enkelt inn i systemet, og finne frem og etterprøve informasjonen.

zapotek

Medlem
Trenger ikke HMS om du ikke har ansatte. Unntaket er enkeltpersonforetak innen bygg- og anleggsbransjen.

peterandrej

pensjonert moderator
Hei, med tiden håper jeg at jeg kan vokse som bedrift.
Er det noen som har noen tips i forhold til hvordan å
ha orden på alt av papirer etc som jeg må ta vare på.
Dette gjelder det meste innen faktura, skatteetaten,egenerklæringer osv.

F.eks en egen perm for sendte faktura, egen perm for betalte osv.

Tar i mot tips med takk.

Tony

Om du trenger en egen perm avhenger jo veldig av omfanget av virksomheten og hvor ofte du rapporterer inn til myndighetene. Jeg har fire bokser som jeg putter slikt i. Betalte og ubetalte fakturaer er de to første, mens betalte/ubetalte regninger er de to andre. Så når MVA-terminen står for tur tar jeg bare innholdt i to av boksene, putter dem i en plastpose og kjører med dem til regnskapsføreren.

Det funker fin-fint for meg iallfall. Enkelt og oversiktlig :)

Tony J

Alle skal få
du Tony du Tony.. daglig nye litt halvsnåle spørsmål... hehe ;)

Hehe, ja jeg er klar over det. Jeg tenker ofte når jeg poster "hmm det er vel et spørsmål om tid før jeg blir anklaget for spam, evnt at folk blir lei av Tonyposter."

Det har nok mest med at jeg prøver å bite over veldig mye på en gang samtidig som jeg er veldig engasjert + mangel av mye kunnskap på "hvordan drive selskap" .

Jeg håper jeg ikke blir skøvet bort og tatt useriøst, med tiden håper jeg å presentere noe ferdig på "tilbakemeldinger" som kan høste litt ros, men selfølgelig konstruktiv kritikk og det som er.
Er litt redd for at 3 år med hobbyarbeid skal være bortkastet, og hvis det er så ender jeg sikkert opp med en haug med domener med installert affiliate og adwords kuponger for å høste det jeg kan hvis hovedprosjektet mitt går til ¤%&/( :p

Jeg opplever veldig mye motgang ellers når det kommer til å få hjelp, men uten motgangen hadde ikke motivasjonen vært på topp. Man merker hvem som virkelig er venner når det kommer til stykket, og iallfall hvis suksessen kommer.

Tony

spikre

peterhamre.no
Hehe, ja jeg er klar over det. Jeg tenker ofte når jeg poster "hmm det er vel et spørsmål om tid før jeg blir anklaget for spam, evnt at folk blir lei av Tonyposter."

Det har nok mest med at jeg prøver å bite over veldig mye på en gang samtidig som jeg er veldig engasjert + mangel av mye kunnskap på "hvordan drive selskap" .

Jeg håper jeg ikke blir skøvet bort og tatt useriøst, med tiden håper jeg å presentere noe ferdig på "tilbakemeldinger" som kan høste litt ros, men selfølgelig konstruktiv kritikk og det som er.
Er litt redd for at 3 år med hobbyarbeid skal være bortkastet, og hvis det er så ender jeg sikkert opp med en haug med domener med installert affiliate og adwords kuponger for å høste det jeg kan hvis hovedprosjektet mitt går til ¤%&/( :p

Jeg opplever veldig mye motgang ellers når det kommer til å få hjelp, men uten motgangen hadde ikke motivasjonen vært på topp. Man merker hvem som virkelig er venner når det kommer til stykket, og iallfall hvis suksessen kommer.

Tony

Tror nok du begynner å nærme deg grenseland.

Topp