Marius_Jordet
Member
Du må gjerne også kontakte oss angående reseller konto Vi bruker Cpanel
Kanskje litt off topic, men i forhold til spørsmålet om norsk MVA, lurer jeg da på hvordan GoDaddy kan drive sin forretning uten å beregne MVA. Selskapet kom nylig med norskspråklige nettsider, og som da åpenbart henvender seg til det norske markedet. Nettsidene ligger riktignok på et .com-domene, men via godaddy.no kommer man direkte til de norskspråklige sidene på godaddy.com. Jeg har på nettsidene lett etter informasjon om norsk MVA, uten å finne noe. Samtidig konkurrerer selskapet mot en rekke avgiftspliktige norske registrar- og hostingfirma.
Dersom du i dag kjøper en digital vare fra utlandet, og de som selger ikke krever inn momsen, vil ikke du som forbruker risikere forfølgelse fra norske skattemyndigheter.
- Da tilbyderne befinner seg utenfor norsk tvangsjurisdiksjon, er det reelle utfordringer knyttet til kontroll, sanksjoner og innfordring. Avhengig av forholdene i den enkelte sak, vil det likevel være mulig å føre kontroll, ilegge sanksjoner og innfordre eventuell ikke betalt merverdiavgift også overfor utenlandske næringsdrivende uten tilknytning til Norge, skriver Halvorsen til digi.no.
Svenske E-handelsexport AB ble dømt til tross for at de opererte med .com-domene med multispråklige sider. Lagmannsretten slår fast at valg av domene er irrelevant i praksis, men nevner i dommen at .no-domene selvsagt knytter omsetningen enda sterkere til Norge.
@rune69 det virker faktisk som om skatteivrigstatens regler og VOES-portalen har hatt en viss penetrasjon der ute i verden, for f.eks. Airbnb.com og mange andre legger på norsk moms etter gjeldende lovverk, og viser deg en norskspråklig side på deres .com-domene. Regner med at de derfor rapporterer dette inn via www.voesnorway.com. Airbnb.com har nå også programmert inn muligheter for byspesifikke døgnavgifter/turistskatter som de ikke hadde før, f.eks. døgnskatten for turister i Paris.
iStockphoto.com krever faktisk inn norsk MVA uten å tilby nettstedet i norsk språkdrakt, men dette er en del av en EU-tilpasning der de tilbyr bedrifter i eurosonen å legge inn organisasjonsnummer for å slippe avgift. Privatpersoner må betale. Avgiften de legger til er på 25%, altså norsk. Jeg hadde en lengre sak gående med de nylig pga. at organisasjonsnummeret jeg tasta inn ikke ble gjenkjent av systemet deres, og supportmedarbeiderne ikke hadde peiling på hva EØS vs. det indre markedet var for noe. Da kom det fram at det var blitt endra i 2014:
Taxes for purchases are determined by our internal financial system. Previous to September 2014 there was no tax charged to customers in Norway; however due to changes in how Getty Images handles international customers, depending on the country, VAT will now be applied to purchases unless a valid VAT number which is recognized by our system is entered at the time and order is placed.
Fra før vet vi at Amazon.com også krever inn norsk moms. Godaddy og mange andre gjør ikke noe av dette, og bryter altså ganske sannsynligvis lovverket. Det tar nok ikke lang tid før de får et brev fra Skatteivrigetaten som setter de på plass. Norge har jo kapasitet til å følge opp cookieidiotiloven, så da tenker jeg de følger med der det kan skaffes noen ekstra kroner til statskassen
Lurer forresten på hvor mange av disse selskapene som bare har funnet ut at økningen i det som ser ut som tilpasninger til EU-reglene i virkeligheten bare gir de mulighet for å skaffe seg 18-25% ekstra inntekter som de aldri betaler tilbake til det enkelte landet.
Jeg tenkte på beløp som at firmaet årlig selger til EU for xx millioner euro, ikke per transaksjon.Slik jeg opplever dette har det ikke noe med beløp å gjøre. Det er ikke noe momsfritt maksbeløp i dette regelverket verken i EU eller Norge, og det er ikke toll vi snakker om
Hvis du har MVA-nummer som godkjennes av applikasjonene så flyttes momsinnrapporteringen over fra leverandøren til firmaet ditt. Men for privatpersoner er og blir det 25% forskjell på å kjøpe hosting utenlands og innenlands. Det er dette med å få norske orgnummer til å bli godtatt av de ulike systemene vi har problemer med, "NO" foran gjenkjennes ikke, selv om de er gyldige i EU-sammenheng, og kundesupporten de ulike stedene har jo ikke snøring.
Lurer forresten på hvor mange av disse selskapene som bare har funnet ut at økningen i det som ser ut som tilpasninger til EU-reglene i virkeligheten bare gir de mulighet for å skaffe seg 18-25% ekstra inntekter som de aldri betaler tilbake til det enkelte landet.