Solen snurrer rundt hva?

kongen

kongemedlem
Det går rundt og rundt... og rundt :p

Men snurrer månen, jorden, solen og melkeveien samme vei?

Gaasehud

Medlem
kongen, visste du at kanskje vil galaksen vår Melkeveien kollidere og fusjonere seg med Andromedagalaksen? Tenk så mye moro vi ville få med planeter og snurrer da!

*aktivisert kongen for en time eller to*

;)

Alle galakser går også i en eller annen form for bane? Eller er det sånn at de bare svever rundt?

Har sett litt på History Channel, men ting har ikke festet seg nok... Vår galakse mener jeg i alle fall å huske, er på kollisjonskurs med en annen galakse og det ville skje om X antall milliarder år eller noe. Men mener også å huske at alle galaksene går lenger og lenger bort fra hverandre, slik at avstanden dem i mellom blir stadig større - med mindre de er på kollisjonskurs da...

Tror ikke alt snurrer samme vei, eller i perfekt bane engang. Til og med jorden har vel ikke en perfekt bane rundt sola.

peterandrej

pensjonert moderator
Månen snurrer rundt jorden. Jorden snurrer rundt solen. Solen snurrer rundt sentrum av vår galakse. Vår galakse snurrer rundt sentrum av vår galaksehop. Vår galaksehop snurrer rundt en større hop av galaksehoper. Og hopene av galaksehoper snurrer rundt (og beveger seg bort fra) et slags nullpunkt der the big bang liksom skjedde.

Keanu

Geek
Det er ikke slik at alt må gå i bane, alt styres av gravitasjonskreftene.

Månen går i bane rundt jorda, men jorda blir også påvirket av månen, og går på en måte i bane rundt den. Månen faller hele tiden mot jorden (og solen for den del), men bommer heldigvis konstant.

Om vi sier alle objekter i universet hadde stoppet opp (selv om alle fysikere vil si at dette er en setning som ikke gir mening på grunn av at det forutsetter et underliggende koordinatsystem), så hadde vi plutselig falt direkt mot sola og kræsjet med den, etter at månen hadde utsletta oss.

Melkeveien fungerer som en stor masse i midten for stjernene som går rundt (tyngdepunktet), og sola går dermed rundt. Melkeveien selv går etter det vi vet ikke rundt noe, men beveger seg bort fra et "sentrum" (tyngdepunkt) av universet fortsatt på grunn av The Big Bang. I løpet av det lille millisekundet vi har observert universets utvidelse, er det litt vanskelig å si hvordan det går fremtiden. :)

Håper det var oppklarende. :D

Edit: Peter Andre har rett i at melkeveien også er i en galaksehop, og at den faktisk er i et binærsystem med Andoidegalaksen, som vil si at vi sirkler rundt hverandre, i tillegg til rundt galaksehopens sentrum.

Sist redigert:

kongen

kongemedlem
kongen, visste du at kanskje vil galaksen vår Melkeveien kollidere og fusjonere seg med Andromedagalaksen?

Nei, dette visste jeg ikke. Dette var interessant. Er det gjort beregninger når dette kan skje? Håper Melkeveien er større da, så dette bare blir et lite 'puff' i stedet for et stort *BANG*.

Jeg sitter med et hemmeligstemplet regneark som jeg kan plotte inn stjerner og tall i, og gjøre avanserte beregninger så det har vært interessant å beregne når Andromedagalaksen treffer Melkeveien, eller om den bommer. Kan du oversende gps-posisjonen til Andromedagalaksen slik at jeg får beregnet dette?

Dessuten lurer jeg på hvorfor alle planeter i solsystemet ligger på en linje, noen som har forklaring der?

Topp