Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Snylte på andres domene..

Odd

Medlem
Har et spørsmål ang. det å kjøpe/bruke domener som er snarlikt kjente domenenavn..
F.eks kjøpe "hallypotter.com" for å prøve å tjene noen kr på feilstavelser/affiliate eller andre smarte løsninger?? :)
 

Odd

Medlem
Om det er lov eller ikke?? Vil ikke ha en mail fra et større advokatfirma i USA som kommer med et gigasøksmål ;)
 

Odd

Medlem
Lefler med andres varemerke/navn og hvis man er dyktig til å tjene penger på det så kommer det alltids noen å klager..
 

adeneo

Medlem
Det kalles faktisk "typosquatting", og er normalt ikke ulovlig med mindre man setter opp nettsider som ulovlig bruker andres materiale, slik som tegninger, logoer osv. som tilhører J.K. Rowling eller Bloomsbury.

Det finnes mer om dette på Wikipedia!

Selv om det ikke er direkte ulovlig har flere større selskaper klart å stenge lignende nettsider ved hjelp av domeneklagenemnda, bedre kjent som UDRP for internasjonale domener.
 

Steve Cash

Medlem
Men er noen dømt til straff eller erstatning for å bruke domener som ligner på google? Uansett er det irriternede og regnes vel ikke som god forretningsskikk å sette opp typosquatting-domener.

Edit: Dessuten tror jeg det er en dårlig forretingsidé. Det kryr av slike sider sider der en kommer til et sted som ikke inneholder annet enn annonser. Jeg klikker aldri på linker på slike sider, og firmaer som har annonse der synker betraktelig i min anseelse.
 
Sist redigert:

Odd

Medlem
Dette er ikke noen foretningside jeg har, men.. Kjøpte for noen år siden to domener som har ligget brakk.. Har da to alternativer. Det ene er å slette og det andre er å gjøre noe morsomt med dem og kanskje tjene noen kroner.. ;) Tenkte jeg skulle gå for alternativ to da dette høres mest "givende" ut ;) Dette er to com domener som er beregnet brukt for det asiatiske marked... :)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Bottom line: Vennligst avstå fra typosquatting. Jeg gikk akkurat i den fella selv, tastet feil og kom et slikt nettsted. Det som skjedde er egentlig kanskje vanlig: Det kom fram en dialog som fortalte meg at jeg hadde vunnet. Det jeg ikke har sett så ofte er at meldingen faktisk også ble lest opp.

Det er jo ikke verre i utgangspunktet enn at en lukker sida fortest mulig, men så sitter med den ekle følelsen, er dette også en slik side som dytter på en diverse infeksjoner. Så for sikkerhets skyld er det til å tømme cache, søke med sikkerhetsprogram osv. Irriterende er det.
 
Topp