Snike seg unna kjedelig regnskapføring og annet i gråsonen.

Snike seg unna kjedelig regnskapsføring og annet i gråsonen.

Hei,

Jeg skal starte firma snart (ikke med glede, men fordi jeg anser risikoen for fengsel for stor dersom jeg ikke gjør det).

I høst tjente jeg under (men i nærheten) av 100k. Uten firma, altså som privatperson. Blir spennende å se hva som skjer angående det, jeg har ikke rapportert noe til noen, bare tok pengene inn på konto og kjøpte ting jeg ville ha.

Pengene tjente jeg i hovedsak på salg som foregikk i utlandet. Det blir mitt første spørsmål.
1. Så lenge jeg selger tjenester / produkter til utlandet (digitalt) betaler jeg 0% moms, ikke sant?
2. Hva hvis jeg ikke vet hvem kunden er (altså om han er fra utlandet eller norsk), fortsatt 0% moms?

Hvis dette stemmer er alt flott, da kan jeg fortsette som før.

Vel, nesten....

Neste problem er at jeg synes regnskap er både slitsomt og kjedelig (for å ikke nevne unødvendig og helt bortkastet). Da sikter jeg til pinlig formelt korrekt regnskap og ikke det jeg personlig fører for å ha oversikt.

Derfor har jeg tenkt litt på en måte å simplifisere regnskapet. Da jeg i praksis ikke har noe som helst tilknytning til Norge i min virksomhet, hadde det ikke vært mulig å bare føre bilag for penger som kommer inn/ut på min norske firmakonto?

Jeg skal gi et eksempel:
paypal = i dette eksempelet bruker jeg "paypal", men sikter da til at det kan være en hvilken som helst betalingstjeneste, ikke nødvendigvis paypal.

Jeg baserer eksempelet på at paypal når som helst kan stjele pengene dine og pengene er således ikke egentlig "dine" før de er på norsk konto.

Da er det vel rimelig å hevde at det ikke er en inntekt før pengene er på din norske konto?

La oss si vi har en business som selger en digital vare som koster $1-10 via paypal. Denne varen selges i tusenvis av eksemplarer i løpet av en måned. Dvs, tusenvis av bilag?

Er det mulig å gjøre følgende:
1. Definere paypal som penger vi ikke eier.
2. Føre kun bilag på penger i det de overføres fra paypal til norsk bankkonto (altså i stedet for 10000 bilag føres kanskje 1-3 stk avhengig av hvor ofte man overfører penger).

Håper noen har litt mer peil på dette og vis gjerne til noen lover.

Moralpreken trengs ikke ;)
- Kynisk Kapitalist

Sist redigert:

Nextri

Rebel
ang moms. nei du trenger ikke legge på eller betale mva av varer du selger til noen i utlandet. men du kan ikke si at du ikke vet hvor de du selger til er fra. Dette må du vite, evt sørge for at de oppgir når de betaler. er de fra norge skal det legges på moms når du blir momsregistrert. etter 50k.

Du kan starte enkeltmansforetak.
en paypal konto kan forøvrig likestilles med en bankkonto, regnskapsmessig. samme med kontoer andre steder, selv om de er i utlandet. du må nok bite i det sure eple og begynne å drive næringsvirksomhet, og belage deg på at 50% av inntektene forsvinner i skatter og avgifter osv...

Angående overførsler fra utlandet og inn på din egen konto... Valutatransaksjoner på over 5000kr er bankene pålagt å rapportere til valutaregisteret. så regn med en skattesmell..

Først og fremst, takk for svar!

men du kan ikke si at du ikke vet hvor de du selger til er fra. Dette må du vite, evt sørge for at de oppgir når de betaler.
Men det er ikke alltid man kan vite dette... jeg selger ting anonymt over nettet (den som kjøper er anonym). Jeg kan jo ikke akkurat fabrikere denne informasjonen, er det altså FORBUDT å selge tjenester uten å vite hvem som kjøper?

For å konkretisere problemstillingen litt, hørt om "bitcoin" (Bitcoin - P2P digital currency) ? Dette kan brukes helt anonymt, og jeg har vanskelig for å skjønne hvordan dette kan likestilles med en bankkonto. Ikke er det garanti for at bitcoin prisen vil holde seg stabil eller at du vil kunne få penger.

Har du eventuelt kilder/lover som sier at paypal, bitcoin osv alle defineres som bankkontoer?

Angående overførsler fra utlandet og inn på din egen konto... Valutatransaksjoner på over 5000kr er bankene pålagt å rapportere til valutaregisteret. så regn med en skattesmell..
Kan tenke meg det, jeg kommer til å skrive ned det jeg har fått som inntekt når den tid kommer, så får jeg satse på at det går bra selv om jeg ikke har hatt firma, blir vel ikke mye skatt på denne lille summen uansett.

PS: Jeg planlegger å starte aksjefirma.

Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Du kan lage en månedsrapport fra paypal f.eks. den siste datoen i hver måned. Det vil si kun 12 "inn-bilag".

Du kan lage et enkelt drop-down felt der kunden velger om han bor i Norge, eller i et annet land. Om kunden velger at han bor utenfor Norge, er det du har å forholde deg til - og kan fakturere 0% MVA.

Du kan lage en månedsrapport fra paypal f.eks. den siste datoen i hver måned. Det vil si kun 12 "inn-bilag".

Du kan lage et enkelt drop-down felt der kunden velger om han bor i Norge, eller i et annet land. Om kunden velger at han bor utenfor Norge, er det du har å forholde deg til - og kan fakturere 0% MVA.
Det er jo en super idé!! :D Da må jeg egentlig for hver måned lage tre bilag per betalingstjeneste... f.eks:

Paypal : Inn (utland)
Paypal : Inn (Norge)
Paypal : Ut
--------
Bitcoin : Inn (utland)
Bitcoin : Inn (Norge)
Bitcoin : Ut
--------
Neteller: Inn (utland)
Neteller : Inn (Norge)
Neteller : Ut

Stemmer det? Vil jo gjøre regnskap til en lek :D Eller må jeg inkludere informasjon om alle transaksjonene individuelt i tillegg, inne i bilaget? Kanskje noen dumme spørsmål, men jeg har ikke fått satt meg inn i regnskap enda.

Topp