SMS / Aktiveringskode sends per sms

allegretto

Medlem
Hei,
jeg benytter Joomla + CB (Community Builder) og ønsker mulighet for at brukeren får tilsendt aktiversingskode/passord per sms etter registrering er fullført. Grunnen til at jeg ønsker dette er at jeg da har en viss kontroll over hvem som registrerer seg på nettsiden min (telefonnummeret), og unngår "falske" brukere.

Vel, hvordan kan jeg implementer dette i joomla? Hvem kan i såfall gjøre dette?
Og hvilke sms-løsninger kan jeg benytte meg av? Hvordan bør jeg gå frem?

Takker for alle svar:)

PS! Jeg prøvde å søke på sms i dette forumet, men søkeordet var for "vanlig". Fikk ikke søkt.

allegretto

Medlem
Tja, i såfall ikke mer enn en femmer/tier. Men om det ikke blir for dyrt å få implementert/driftet en slik løsning, så ønske jeg ikke at aktiveringskoden skal koste brukeren noe.

Jeg ønsker en sms-løsning som er meget enkel, kunden registrerer seg med brukernavn, epost og tlfnr og får deretter tilsendt passord/aktiveringsnøkkel som brukes ved innlogging.

Desverre finnes det ikke noen ferdige komponenter for dette i Joomla (selv om det er over 4100 andre tillegg) :)

Sist redigert:

allegretto

Medlem
Hei, etter å ha undersøkt litt tror jeg nok ikke 123ticket er helt det jeg er ute etter.
Jeg ønsker en tjeneste som ikke skal koste penger for brukeren, men som ikke vil
ruinere meg helt for hver sendt sms :)

Jeg har kommet i kontakt med noen som har utviklet en joomla komponent som fungerer ved at det blir sendt en generert kode som sendes til "sms-partneren/gateway" i csv-format, og deretter blir det sendt en sms med koden til brukeren.

Jeg står nå igjen med å finne en sms-partner som kan tilby en OK pris.

stianbro

New Member
Hei Allegretto!
Jeg har vært på let etter akkurat det samme som deg, men har ikke funnet noen..
Kunne du ha hjulpet meg litt på vei? :)

allegretto

Medlem
Hei,
jeg har kommet i kontakt med noen som har sagt seg villig til å utvikle en slik komponent til Joomla. Det eksisterer ingen slik komponent i extensions.joomla.org. Som sms gateway vil jeg trolig gå for Sendega (Sendega - SMS Gateway).

allegretto

Medlem
Jeg kom over de på getafreelancer.com, der de hadde utført et lignende prosjekt tidligere til en kunde. Oppdraget dengang var priset til $550.
Jeg vil tro prisen kan presses ned noe.. kanskje til $400-500, men jeg har ikke avtalt pris med de enda.

Hvilke joomla komponenter benytter du? Bruker du CB (Community Builder) og Joomla 1.5 ?

stianbro

New Member
Jeg bruker joomla 1.5.15 og CB 1.2.1

Kommer til å bruke Eurobate som gateway.
For å sende SMS gjennom dem må jeg sende en URL/HTTP push til Eurobate.
eksempel på URL:
http://dio.eurobate.com/push.php?bruker=TestBruker&Passord=TestPassord&til=99999999&avsender=

Noen tips til hvordan jeg kan få sendt det unike passordet som CB generer via SMS i tillegg til E-post?
Ønsker også at sidemoderator skal kunne sende SMS til grupper som jeg har opprettet GroupJive..

Tar i mot alle tips og forslag med stor takk! :)

allegretto

Medlem
Holde meg oppdatert om du finner en løsning på dette. Evt. send inn spørsmål om dette i jooomlapolis / CB-forumet.

Skulle ikke være så vanskelig å få til.. skal se om jeg finner ut av det.

Et spørsmål:
Hvordan kan man ungå at en og samme bruker feks. sender mange/gjentatte forespørsler om nytt passord til sms (som vil medføre store utgifter i sms for oss som tilbyr en slik sms-tjeneste) ..?

allegretto

Medlem
Vil det kanskje være en idé å benytte "overtaksert sms" (feks 5 kr) for å unngå at noen missbruker en slik sms-verifiserings tjeneste... ? Eller finnes det andre måter å unngå dette på...?

stianbro

New Member
Jeg titter litt på å lage en egen plugin til CB for å sende SMS.. litt usikker på hvor lett dette er, men har lastet ned manualer til CB sitt API..så det er vel bare å prøve.
Ser for meg å kopiere litt av e-post funksjonen som ligger i CB, men sette opp en URL push.

Fikk satt opp en enkel PHP modul i Joomla for å sende SMS via Eurobate i går.
Har vanskelig for å tro at det kan være så veldig vrient å få gjort om passord-reminderen som ligger i CB som standard til å sende en URL i stedet for en e-post..
..bare jeg finner riktig sted å starte..er ikke programmer, dette er mitt første møte med PHP.. :D

stianbro

New Member
..og når det gjelder misbruk av SMS tjenesten så tenker jeg også på å benytte overtaksterte meldinger..men ikke noe særlig mer enn 1-2 kr.

Så.. Jeg ønsker at brukeren skal motta et autogenerert passord på SMS for å logge på første gang, dette skal være gratis..og så måtte betale 1 til 2kr hvis de ønsker reminder på SMS.. kan selvsagt motta dette gratis på e-post.

..ønsker også muligheter for at brukere skal kunne sende SMS til min side, for å kunne motta diverse info eller registrere seg.. har fått litt dokumentasjon på dette, men har ikke fått tid til å se på det ennå..

Topp