Småjobber

natean

New Member
Hei,

Jeg skal formidle kandidater til en jobb i et annet selskap, og lurer på noe i den forbindelse. På sikt skal kandidatene fakturere fra eget selskap. Men jeg kommer til å teste ut kandidatene først, med full betaling, og ønsker derfor at de skal kunne få pengene sine uten å måtte opprette eget selskap (mange har antagelig ikke selskap fra før).

Utbetalingene for testjobbingen kommer kun til å være på noen hundre kr per pers, så det faller inn under fribeløpet for småjobber (1000 kr).

- Er dette ok? Noen av dem kommer jo til å fortsette med arbeid av samme art (men da ikke som lønnsmottaker, men som selvstendig næringsdrivende). Er det problematisk? Det er selvsagt en bagatell skattemessig for alle parter, men det skal jo være riktig.
- Hvis jeg har forstått rett skal slike småjobber ikke føres noe som helst sted, verken for den som gjør det eller arbeidsgiver. Er det riktig? (Selskapet som utbetaler pengene er svensk, uten at det skulle ha noe å si, såvidt jeg kan skjønne.)

Setter pris på om noen som har mer peiling enn meg kunne gi input på dette! Evt forslag til andre måter man kunne gjøre dette på.

Ellers takk for mye nyttig informasjon på forumet! :)

Steve Cash

Medlem
Jeg tar ikke stilling til løsningen du har valgt, men det er riktig at lønn under kr 1000 fra en arbeidsgiver i året ikke er skattepliktig for lønnsmottaker.

Derimot skal beløpet føres som vanlig lønn hos arbeidsgiver (deg), og det er med i beløpet for arbeidsgiveravgift sammen med annen lønnsutbetaling (det gjelder en minstregrense for betaling på kr 100 per termin). Forskjellen er at en ikke trekker skatt, og ikke lager lønns- og trekkoppgave i slutten av året. En summererer bare opp småbeløpene i et eget felt på følgeskrivet til lønns- og trekkoppgaver.

Så langt er det greit, men det store spørsmålet er antakelig om du driver arbeidsutleie når de starter for fullt, eller om konsulentene driver for egen regning og risiko. I det første tilfelle vil de være lønnsmottare hos deg. Ettersom jeg ikke vet noe mer detaljert om innholdet i avtaler mellom partene, hvem som har ansvar, om konsultentene driver for egen regning og risiko osv. så tør jeg ikke mene noe bastant om det, men jeg syns det kan helle mot at de er ansatt hos deg. Hvis du lager en webportal for formidlig av oppdrag, der konsulent selv forhandler med oppdragsgiver er du neppe arbeidsgiver, hvis du formidler og forhandler direkte om godtgjørelse, arbeidsoppgaver mv. med oppdragsgiver stiller det seg annerledes. Skatteetaten er riktig sted å få korrekt informasjon om dette.

(Så er det kanskje noen som kommer til å skrive at jeg er næringsdrivende, men jobben har blitt formidlet av noen annen, men det er ikke det samme som at det er helt riktig gjort, det kan bare bety at det har sklidd gjennom.)

Sist redigert:

natean

New Member
Tusen takk for svar!

Bare for å klargjøre: Det er ikke jeg som er arbeidsgiver. Jeg er hyret inn av et annet selskap til a) å finne og formidle konsulenter til dem, og deretter b) til å bistå konsulentene og kvalitetssikre konsulentarbeidet deres mot en fastsatt provisjon.

Men konsulentene selv får betaling / fakturerer direkte til dette andre selskapet. Alt jeg gjør er å finne og formidle konsulenter, "holde styr på dem" (for å si det litt enkelt), og kvalitetssikre arbeidet. Det er altså ikke jeg som skal betale ut "småjobb-lønnen", men dette andre selskapet.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Ok. Når du sier at du skal kvalitetssikre arbeidet og holde styr på dem argumenterer du deg mot grensen for at du har arbeidsgiveransvar, men jeg tar fortsatt ikke stilling til hvilken side av grensen du blir stående på. It's your funeral, som en tidligere kamerat av meg pleide å si, når jeg foreslo å gjøre noe han syntes var risikabelt. :)

Det blir veldig avgjørende hvordan avtalene uformes og hvem som har ansvar for hva. Jeg anbefaler at du i alle fall leser denne artiklen: Skatteetaten - Arbeidstaker eller næringsdrivende? - NÃ¥r er det næringsvirksomhet?

Sist redigert:
Topp