Slutten for SEO-bransjen

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
https://www.webforumet.no/forum/google/2684-google-tillater-oss-snart-stemme-p-resultater.html

Nå som Google ser ut til å gå i retningen hvor brukerene skal bestemme hva som skal ligge på topp og ikke - kan det bety at det er slutt for SEO bransjen?

Blackhat må jo i fremtiden ansette aper for å stemme opp sakene deres. Vil det bli det nye salgstrikset? "Vi har 3000 aper for å hjelpe oss".

Jeg tror i fremtiden så vil brukervennlighets-eksperter og web konsulenter gjøre gode tider!

Leste det andre innlegget ditt om denne saken også. En svært interessant sak. Håper inderlig ikke dette vil påvirke søkeresultater, da det vil være altfor enkelt å misbruke etter min mening.

Men er veldig kjekt som ekstrainformasjon - som en liten bonus i tillegg til søkeresultatet.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
SEO vil nok ikke forsvinne helt, dem vil jo fortsatt trenge noen faktorer for å få et treff fra plass nummer 100 til førstesiden.. derimot så tror jeg at plassering 1-10 kan bli mye bestemt av hva brukerene stemmer!

Msites Ltd

Livsnyter
Det blir spennende å se dette i praksis. Dette kan jo fort bli Googles "død" også hvis det blir for enkelt å påvirke.

En annen ting som blir spennende å se er om de tradisjonelle søkomotorene i så fall vil få en vekst pga denne nye måten å drive søk på.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Syns det virker som at akkurat dette kan ha veldig mye og si for Google's fremtid. Nå har jeg ikke lest noe av innholdet på linken i farten, men er dette noe Google har tenkt og lansere verden over på en gang? Eller er det nok en gang kun for amerikanere?

Ole

Medlem
Det kan jo bli snakk om en parallell tjeneste også. At man kan velge vanlig søk kontra søk kombinert med brukerstemmer.

picxx

WF 09
SEO vil nok ikke forsvinne helt, dem vil jo fortsatt trenge noen faktorer for å få et treff fra plass nummer 100 til førstesiden.. derimot så tror jeg at plassering 1-10 kan bli mye bestemt av hva brukerene stemmer!

Det kan jo også bli omvendt, slik at SEO fremdeles vil være den avgjørende faktoren, og de som har sider med god SEO fremdeles vil toppe søkene, mens de med godt innhold og som kanskje ikke er helt gode på SEO vil komme seg høyere på lista over "ikke-SEO'd" nettsteder nettopp fordi brukerne stemmer dem opp.

Skal man gå etter tidligere teorier her på forumet er det jo i noe grad brukeren allerede som bestemmer din plassering i søk ved å oppholde seg lenge på en relevant side mens man kjapt klikker seg tilbake fra en side som ikke er relevant.

Eller som Ole sier, at dette vil bli en parallell tjeneste med de søkene man ser i dag.

tyr897

Medlem
Det er jo åpenbart at det bare blir nok én av Googles utrolig mange faktorer. Det jeg tror det kan ha større effekt er hvilke resultater som blir klikket på. Tror man kan se en signifikant nedgang dersom man ligger som #1 i SERP, men kommentaren under sier at siden din innholder virus e.l. Et effektivt black hat angrep mot konkurrenter? ;)

Topp