Godt mulig du har 10-15 års erfaring med å drive eget firma Chris M, selv har jeg bare 9, pluss et hobbyprosjekt noen år sammen med blant annet tidligere nevnte kompis tidligere, men jeg kan allikevel si en ting helt uten videre - det er mye du ikke vet, og dermed blir uttalelsen din helt tåpelig.
Kompisen med millionlønn kommer uansett til å bytte jobb, til et eller annet annet, og det vil uansett føre til et stort lønnskutt - rett og slett fordi han virkelig mistrives intenst med den typen jobb han nå gjør. Samtidig har han og kona ikke større lån enn at hennes lønn+litt vil holde fint, og de har ikke unger. De kan altså egentlig helt fint klare seg på VELDIG mye mindre. At de ikke tok opp mer lån enn de gjorde - samt typen lån - var blant annet nettopp med tanke på at han ikke skulle bli fanget i den jobben.
For meg var det omtrent som for quicktech, jeg startet jeg mens jeg var singel og fri og frank, bodde i kollektiv/leide ut halve leiligheten, og fikk relevante jobber mens jeg studerte. Jeg hadde aldri kunnet starte fra null i dag, med hus, unge, bil og dertil lån.
For kompisens del vil det derimot absolutt ikke være å starte fra null. En ting er at jeg vil ta med meg alle mine eksisterende kunder inn i firmaet, og dermed har vi allerede omtrent halvparten av inntektene vi trenger på plass, allerede fra dag 1. I tillegg til det vi har tenkt å bli "melk og brød"-produktet har vi en "bonus"-del, samt en plan B, så jeg tror nok uansett ikke det kommer til å gå totalt ad undas.
Men ja, å ha råd til å feile er viktig, og å ha en god (forretnings)plan blir viktigere jo mer etablert man er fra før.